Vijfde editie Alumni Talks: ‘Kracht van markten gebruiken voor positieve verandering’

| Jelle Posthuma

Alumni Talks, een lezingenmiddag voor en door UT-alumni, beleeft aanstaande vrijdag alweer haar vijfde editie in het Amphitheater. Een van de sprekers is Tim van de Rijdt, chief marketing officer bij het Nederlandse kweekvleesbedrijf Mosa Meat. ‘Met onze technologie gokken we niet op een massale gedragsverandering van de consument.’

Photo by: Gijs van Ouwerkerk
Foto: een eerdere editie van Alumni Talks in 2018 (door Gijs van Ouwerkerk).

Tijdens Alumni Talks vertellen UT-alumni over hun carrière en hun visie op de toekomst van hun vakgebied. Van de Rijdt, alumnus toegepaste communicatiewetenschap, vertelt over de toekomst van kweekvlees. Hij is chief marketing officer (CMO) bij het Limburgse bedrijf Mosa Meat, waar ze met één minuscuul stukje vlees uit een levende koe via celvermeerdering een hamburger maken. Echt vlees dus, maar zonder dat daarvoor een dier wordt geslacht.

De laatste jaren is er in deze ‘cellulaire agricultuur’ een hele industrie ontstaan, waar vlees, vis en leer wordt geproduceerd. Momenteel is de grote uitdaging volgens Van de Rijdt om vlees van hoge kwaliteit, op grote schaal én voor een goede prijs te maken. Let wel: de kosten voor het eerste stukje eetbare kweekvlees van Mosa Meat in 2013 bedroegen 250 duizend euro.

Voetafdruk

Het product van Mosa Meat moet bovendien een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk hebben, want dat is in potentie hét grote voordeel van cellulaire agricultuur ten opzichte van conventionele veeteelt. ‘Aan onze huidige veeteelt zijn negatieve consequenties voor het klimaat verbonden’, weet Van de Rijdt. ‘Misschien gaan we in Nederland minder vlees eten door plantaardige alternatieven, maar wereldwijd groeit de vleesconsumptie nog altijd. De consumptie van vlees heeft namelijk een directe correlatie met welvaartstoename.’

Gecultiveerd rundvlees ten opzichte van geslacht rundvlees vermindert de impact op het milieu met 92 procent, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau CE Delft. Bijkomend voordeel: de consument kan gewoon vlees blijven eten. ‘Met onze techniek gokken we niet op massale gedragsverandering van de consument; niet iedereen zal uit vrije wil veganistisch worden. Daarom maken we met Mosa Meat hetzelfde vlees op een duurzame manier.’

In zijn presentatie tijdens Alumni Talks wil Van de Rijdt spreken over het toekomstbeeld van de sector. ‘Het gaat om een brede beweging, waarbij we met technologie grote maatschappelijke problemen oplossen, zonder dat we afhankelijk zijn van overheden of consumentengedrag. Bij klimaatverandering dacht ik vroeger altijd: dat moet de overheid oplossen. Maar dat blijkt ontzettend traag te gaan en hetzelfde geldt voor consumentengedrag. Met innovatie kunnen we betere consumentenproducten maken, zodat we de kracht van markten kunnen gebruiken om een positieve verandering teweeg te brengen. Daar zie ik veel hoopvolle signalen.’

Naast Van de Rijdt vertellen Susan Roelofs (TN’02/PhD’15), oprichter en CEO van LocSense, en Fons Driessen (CT’66), executive coach en bush crafter, hun verhaal onder de noemer ‘See the future!’. De bijeenkomst begint om 15.00 uur in de Vrijhof en is volledig Nederlandstalig. Kaarten zijn hier verkrijgbaar.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.