‘Een snelle motor die het altijd en overal doet, dat is de droom’

| Jelle Posthuma

Studententeam Electric Superbike Twente racete bijna twee maanden geleden in het Finse Imatra. Ze wonnen de competitie van hun directe tegenstander, maar de Twentse superbike ging ook hard onderuit. Een terugblik met teammanager Wouter Maathuis.

Foto: de Twentse superbike in Imatra.

Hoe kijk je terug op Finland?

‘Inmiddels overwegend positief. We konden in Finland een positief beeld neerzetten van ons team en het elektrisch racen in het algemeen. Een tijdje geleden deelde de organisatie beelden, waarop te zien was hoe enthousiast het publiek in Finland reageerde op onze motor. Tegelijkertijd was er de crash. Maar we weten nu dat dit óók bij motorsport hoort. Het was een redelijk ‘normale’ crash, voor zover je dat kunt zeggen. Bovendien lieten we zien dat ons team na de schuiver professioneel wist te handelen, en de motor zonder veel problemen van de baan kon halen. Veel mensen denken dat de boel in de fik vliegt, als een elektrisch voertuig crasht. Maar dat is zeker niet altijd het geval.’

Wat weten jullie over de oorzaak van de crash?

‘Al snel was duidelijk dat het achterwiel blokkeerde tijdens de race. Hoogstwaarschijnlijk is oververhitting van de elektromotor de oorzaak geweest, als gevolg van de warmte in Finland. Tijdens de race lag de focus op de koeling van het batterijpakket. Achteraf blijkt dat de elektromotor te warm is geworden. Maar ja, achteraf is mooi wonen.’

Had de crash voorkomen kunnen worden?

‘Tja, dat vind ik een gevaarlijke uitspraak. Je denkt alles in kaart te hebben, maar dan komt het probleem ergens anders vandaan. Misschien als we tien jaar achterelkaar tachtig uur per week in de motor konden steken… Maar zo werkt het niet bij een studententeam.’

Zijn er nog andere lessen?

‘Over het algemeen denk ik dat testen, testen en nog eens testen het belangrijkst blijft. Wij zwaaien als team bijna af. De nadruk ligt nu op een goede overdracht. Voor het komende jaar gaat het nieuwe team zich richten op het bouwen van een nieuwe, robuuste motor. Het bouwen van een snelle motor is één ding, maar een motor moet uiteindelijk een heel seizoen kunnen presteren, onder heel verschillende omstandigheden. Een motor die snel is én het altijd en overal doet, dat is de droom. Ieder jaar komen we daar weer een stapje dichterbij.’  

De coureur hield gelukkig weinig kleerscheuren over aan de crash. Hoe zat dat met de motor, de Delta-XE?

‘Buiten de elektromotor is ook de superbike er redelijk goed vanaf gekomen. De motor is aan één kant over de baan geschoven, en die kant was beschadigd. Maar het batterijpakket en frame waren intact. Toch wordt er in 2022 niet meer geracet met de Delta. Daarvoor zitten we nog niet op het gewenste veiligheidsniveau. Dat geldt ook voor de andere, oude motoren. We richten ons niet op het herbouwen van de huidige superbike, maar focussen onze tijd en energie op het bouwen van een nieuwe motor. Althans, dat gaat het nieuwe team doen. Wij hadden afgelopen weekend een afscheidsfeestje. Ik merk dat we steeds meer kunnen genieten van de overwinning in Finland en de prestaties van het team.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.