UT-alumnus helpt huisartsen hun tijd weer nuttig te besteden

| Jelle Posthuma

Tientallen telefoontjes en evenzoveel afwijzingen: het vinden van een eigen huisarts is in sommige regio’s van Nederland een ingewikkelde opgave. Dat ondervond ook UT-alumnus David Versteegen (25) aan den lijve. Met zijn website Huisartsloos(.nl), waarop patiënten kunnen zien waar nog wél plek is, wil hij daar verandering in brengen.

Photo by: Max Jeltes

Na zijn studie biomedische technologie aan de UT vertrekt Versteegen voor werk naar het Noord-Hollandse Schagen. Om een gek plekje op zijn vinger te laten nakijken, klopt Versteegen telefonisch aan bij de lokale huisartsenpraktijk. Maar daar kan hij niet terecht. Sterker nog: na een flinke belronde blijkt dat er in de wijde omtrek geen huisarts is te vinden die nog patiënten aanneemt. ‘Wat is dit voor iets geks, dacht ik meteen.’

Versteegen schakelt zijn zorgverzekeraar in en stuurt een mail naar de Nederlandse Zorgautoriteit. Uiteindelijk komt de verzekeraar met een voorstel: meld je als passant bij een lokale praktijk. ‘Ik zou dan een soort toeristenzorg krijgen. Maar zelfs dat werd uiteindelijk geweigerd, omdat bij een eventuele doorverwijzing naar het ziekenhuis een follow-up nodig zou zijn. Dat gebeurt altijd met de betreffende huisartsenpraktijk en dan zou inschrijving alsnog nodig zijn.’

Wanhopig probeert de UT-alumnus een huisarts in Middenmeer, waar hij werkt bij het medisch technologiebedrijf Quest Medical Imaging. Zij verwijzen hem door naar huisartsenorganisatie HKN. Daar wordt eindelijk een praktijk voor Versteegen gevonden, vlakbij Schagen in Sint Maartensbrug. ‘Blijkbaar was er in een naburig dorpje gewoon nog plek, maar dat was verder bij niemand bekend. Ik ben een mondige 25-jarige, maar wat voor opgave moet het wel niet zijn voor iemand van 80 met een gigantische medicijnlijst? Tijdens het rondbellen werd mij nog één ding duidelijk: er is enorm veel frustratie bij huisartsen en telefonisten. Zij kunnen hun tijd veel nuttiger besteden dan constant aan de telefoon hangen met zoekende patiënten, die ze vervolgens moeten afwijzen.’

Versteegen besluit dat er iets moet gebeuren. Nog dezelfde avond registreert hij de domeinnaam Huisartsloos.nl. ‘Waarom is er geen website waarop je op postcode kunt zien welke praktijk nog patiënten aanneemt, vroeg ik mezelf af. Zo’n overzicht is vrij makkelijk te maken met twee kleuren: rood en groen. De beschikbaarheid kunnen zorgverleners zelf invullen aan de hand van een formulier. Mocht dat niet lukken, dan vragen we aan burgers om het in te vullen. Alles werkt verder volledig geautomatiseerd.’

De UT-alumnus is al met verschillende partners in gesprek over de verdere uitwerking. ‘We willen in eerste instantie een conceptversie realiseren, binnen een beperkt gebied. Uiteindelijk willen we het landelijk optuigen. Ik zie het initiatief in eerste instantie als een kortetermijnoplossing voor het excessieve aantal telefoontjes, waardoor huisartsen van hun werk worden gehouden.’ Deze vermindering van de administratieve last zou volgens Versteegen helpen om het nijpende huisartsentekort tegen te gaan en de werkdruk te verlichten. ‘Maar er zijn ook structurele oplossingen nodig, en daarbij kunnen onze data over de beschikbaarheid helpen.’

Tijdens zijn studie biomedische technologie leerde Versteegen vooral innovatieve tools ontwikkelen, waarmee artsen hun werk sneller, beter en efficiënter kunnen uitvoeren. ‘Het initiatief Huisartsloos(.nl) is meer een oplossing op organisatorisch vlak, maar het is minstens zo belangrijk. Misschien zelfs belangrijker.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.