‘Ik wil niet alleen maar bezig zijn met cijfers en boeken’

| Pim Eerden

UT-masterstudent technische natuurkunde Jaric Wiegman is deelnemer aan de Nationale DenkTank 2021. Hij vertelt over het initiatief, het huidige project en zijn ambities. ‘Mensen met een technische achtergrond kunnen veel meer bijdragen aan het maatschappelijk debat dan ze vaak denken.’

Groepsfoto van deze lichting van de Nationale DenkTank. 3e van links: Jaric Wiegman.

Wat is de Nationale DenkTank precies?

‘Tijdens de Nationale DenkTank doen twintig jonge academici vier maanden lang onderzoek naar een maatschappelijk probleem. De DenkTank is opgericht in 2005 en behandelt ieder jaar een ander thema. Dit jaar staat de kwaliteit van het primair en voortgezet onderwijs centraal. In de eerste helft van de DenkTank analyseerden we de belangrijkste knelpunten in het onderwijs door onderzoek te doen en met zoveel mogelijk experts, schoolleiders en leraren te praten. Nu, in de tweede helft van het traject, ontwikkelen we concrete oplossingen die leerlingen en docenten kunnen helpen.’

Wat schort er momenteel aan de kwaliteit van het onderwijs?

‘De kwaliteit van het onderwijs in Nederland daalt al jaren. Er heerst een groot lerarentekort, waardoor er nu zelfs scholen zijn waar kinderen geen vijf, maar slechts vier dagen per week naar school kunnen. Steeds meer leerlingen verlaten de basisschool met taal- en leerachterstanden. Deze kansenongelijkheden zijn door de coronapandemie alleen maar groter geworden.’

Wat kan jij hieraan bijdragen?

‘Mijn studie technische natuurkunde richt zich niet op politiek en maatschappij, maar ik wil niet alleen maar bezig zijn met cijfers en boeken. Mensen met een technische achtergrond kunnen veel meer bijdragen aan het maatschappelijk debat dan ze vaak denken. We kunnen mensen met een alfa- of gamma-achtergrond goed aanvullen. Momenteel heeft slechts een klein deel van de deelnemers aan de DenkTank een technische achtergrond. Je ziet een vergelijkbaar patroon ook terug in de Tweede Kamer: slechts 13 Kamerleden hebben een bèta-achtergrond. In Enschede heb je veel slimme technische studenten, maar aandacht voor maatschappelijke betrokkenheid lijkt hier minder te spelen dan op andere universiteiten. Dat moet veranderen!’

Zijn vorige edities van de DenkTank effectief gebleken?

‘Zeker! Elk jaar worden ongeveer tien oplossingen bedacht. De meeste daarvan hebben nog effect op de lange termijn. In 2015 stond bijvoorbeeld het leren van de toekomst centraal. De DenkTank kwam met de ‘Brede-BrugklasBonus’ waarmee scholen een brede brugklas kunnen financieren. In zo’n brede brugklas hebben kinderen meer tijd om zich te ontwikkelen voordat ze een definitieve niveau-indeling krijgen. De bonus is inmiddels ingevoerd in Amsterdam en staat in meerdere verkiezingsprogramma’s.’

Ben je van plan actief te blijven bij de DenkTank?

‘Voor deelname aan de DenkTank ben ik tijdelijk verhuisd naar Amsterdam. We zijn er fulltime mee bezig, en het is ontzettend leuk en leerzaam. Na de DenkTank ga ik eerst mijn master afronden. Maar ik wil daarnaast heel graag met de oplossingen verder gaan. In principe duurt de DenkTank vier maanden, maar in de realiteit eindigt een project dan natuurlijk niet meteen.’