Duitenberg viert lustrum: ‘We zijn een stuk internationaler’

| Jelle Posthuma

Studentenbeleggingsclub Duitenberg bestaat vijfendertig jaar. Ze vieren het lustrum met een lezing over de toekomst van bankieren. ‘Wij willen studenten op een laagdrempelige manier kennis laten maken met beleggen.’

Archieffoto: Duitenberg-leden bij de Stier op het Beursplein in Amsterdam.

Wat gaan jullie precies doen?

Daan Loohuis (lustrumcommissie): ‘Dit jaar is de viering van het lustrum vanwege de coronacrisis minder groot dan normaal. Maar met Simon Boonen, die werkt bij ING, hebben we toch een mooie spreker op vrijdagavond. Hij komt vertellen over de toekomst van bankieren. Deze avond is ook toegankelijk voor niet-leden en vindt plaats in de Waaier.’

Voor wie is Duitenberg eigenlijk?

‘Onze club is voor iedereen die ook maar een beetje enthousiast is over financiën en op een laagdrempelige manier wil kennismaken met beleggen. Veel beleggingsclubs kennen hoge inkoopbedragen, bij ons is dat niet zo. Voor vijftien euro per jaar komen leden in een investment team. We beleggen dus ook niet met ons eigen geld, maar met het geld van de club.’

Hoe is Duitenberg ontstaan?

‘In 1986 is de club opgericht als subvereniging van Stress, de studievereniging van bedrijfskunde aan de UT. Oud-topman van chipmachinemaker ASMI, Chuck del Prado, was een van de oprichters. Het hoogtepunt van Duitenberg was in de jaren negentig met 300 leden. Rond 2008 kende onze club een bijna-dood-ervaring door het gebrek aan leden en inzet. Gelukkig hebben we inmiddels weer 250 betalende leden, waarvan er zo’n 50 à 60 actief zijn.’

Zijn ook niet-bedrijfskunde studenten welkom?

‘Zeker. De meeste leden studeren weliswaar TBK of IBA, maar we hebben bijvoorbeeld ook wiskundestudenten. Sinds 2018 is onze club internationaler geworden. Duitenberg was een beetje een wittemannenbolwerk. Daar is met meer internationale studenten in onze gelederen verandering in gekomen. Verschillende culturen geven een andere en ruimere kijk op dingen, en dat is ook bij beleggen belangrijk.’

Tot slot. Wat zijn de markttrends van dit moment?

‘Ik denk dat zogenaamde growth stocks en meme stocks op dit moment erg populair zijn. Growth stocks, of groeiaandelen, zijn aandelen die snel groeien maar weinig winst uitkeren. Een goed voorbeeld is het Nederlandse Takeaway.com (moederbedrijf van Thuisbezorgd, red.). Meme stocks zijn aandelen die door een mediahype enorm omhoog worden geduwd. Dit gebeurde bijvoorbeeld bij het Amerikaanse GameStop. En als laatste natuurlijk de cryptovaluta.’

Vertel…

‘Toen ik vijf jaar geleden bij Duitenberg kwam, waren er al wel wat jongens bezig met crypto, maar verder was het sentiment dat we er niet al te veel mee hoefden. Dat beeld is veranderd. Er zijn momenteel meerdere jongens bij Duitenberg die veel doen met crypto.’


De lezing van Simon Boonen is aanstaande vrijdag om 15.00 uur in waaier 2.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.