Brickmaster Bennink: ‘Ik let op originaliteit en eenvoud’

| Jelle Posthuma

Het populaire RTL-programma LEGO Masters, waarin bouwkoppels het tegen elkaar opnemen in de strijd om het beste LEGO-bouwwerk, trekt wekelijks miljoenen kijkers in Nederland en België. De jurering is in handen van ‘brickmaster’ en UT-alumnus Jonathan Bennink.

Photo by: © RTL/William Rutten

Hoe is het om ‘brickmaster’ te zijn?

‘Het is heel tof om te doen. Ik werk bij LEGO, maar dit is natuurlijk heel wat anders, ook omdat het mijn eerste keer op televisie is. Ik vind vooral de creativiteit van de bouwteams leuk om te zien. Laatst was er de kunstaflevering, waarin de teams met LEGO een nieuwe draai aan een bestaand schilderij moesten geven. Daar kwamen bouwwerken voorbij die ik zelf niet had kunnen maken. Het was zonder twijfel mijn favoriete aflevering.’

Er kijken veel mensen naar het programma. Word je al herkend op straat?

‘Dat valt vanwege de mondkapjesplicht wel mee, haha. Al merkte ik laatst wel dat een paar kinderen mij op een afstandje volgde. Misschien dat ze me herkenden.’

Lego Masters

In het televisieprogramma LEGO Masters, dat wekelijks op RTL wordt uitgezonden, strijden bouwkoppels om de titel ‘beste LEGO-bouwer’. De creaties worden beoordeeld door een eenkoppige jury: de ‘brickmaster’. Inmiddels is de Nederlandse versie van het programma alweer toe aan haar tweede seizoen. Vorig jaar beoordeelde Bas Brederode de bouwwerken, dit jaar tekent UT-alumnus Jonathan Bennink voor de jurering.

Je werkt bij LEGO. Wat doe je daar precies?

‘Ik werk bij het Creative Play Lab, de innovatiehub van LEGO. Ons team ontwikkelt de nieuwe ‘lijnen’ van het speelgoedbedrijf. Dat zijn de nieuwe thema’s of onderwerpen binnen de LEGO-wereld. De afgelopen jaren werkte ons team aan LEGO Super Mario, waarbij we de werelden van Nintendo en LEGO hebben gecombineerd. Via mijn werk ben ik uiteindelijk ‘brickmaster’ bij LEGO Worlds geworden.’

Je hebt industrieel ontwerpen aan de UT gestudeerd. Wat leerde je tijdens deze studie?

‘Het belangrijkste wat ik leerde tijdens mijn opleiding aan de UT is om vanuit een probleemstelling te werken. Je moet als ontwerper niet direct op zoek naar een oplossing. Zorg eerst dat je de problemen in kaart hebt gebracht. Als je niet weet wat de vraag van de gebruiker is, dan is het antwoord ook nooit goed, dan past het product niet bij wat de consument nodig heeft. Bij LEGO kijken we naar wat de behoeftes van kinderen. Waar besteden ze hun tijd aan? De meeste kinderen gamen. Dan is de vraag: wat leren ze daarvan? Kinderen denken door het gamen in levels. Als je iets haalt, is er een beloning. Bij de nieuwe LEGO-sets, zoals die van LEGO Super Mario, worden kinderen tijdens het bouwproces beloond, bijvoorbeeld door geluiden of bepaalde effecten. Op deze manier sluiten onze LEGO-sets aan bij de manier van spelen van de huidige generatie kinderen, maar passen de nieuwe steentjes ook nog steeds op die van dertig jaar geleden, zodat bouwers altijd zelf iets nieuws kunnen verzinnen.’   

Hoe kom je vanuit industrieel ontwerpen bij LEGO terecht?

‘Na mijn studie begon ik een eigen ontwerpbureau. Na verloop van tijd was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Met kerst kocht ik – zoals ieder jaar – een eigen LEGO-set. Toen viel opeens het kwartje: ik wilde zelf bij LEGO gaan werken. Ik ben toen een jaar lang ideeën gaan verzinnen voor LEGO zonder dat ze het wisten. Via LinkedIn benaderde ik vervolgens de hoogste marketingbaas bij LEGO. Na twee pogingen werd ik uitgenodigd voor een presentatie. Dat werd een succes: ik mocht op freelancebasis aan de slag bij het speelgoedbedrijf. Inmiddels werk ik alweer meer dan zes jaar bij LEGO.’

Waar let je als ‘brickmaster’ eigenlijk op?

‘Voor mij is originaliteit heel belangrijk. Dat komt ook door mijn functie bij LEGO. Tegelijkertijd moet een bouwwerk ‘simpel’ zijn. De neutrale toeschouwer moet in één oogopslag kunnen zien wat het is. Je kunt heel bijzondere ideeën verzinnen, maar mensen moeten het ook begrijpen.’

Hoe verklaar je het succes van het televisieprogramma?

‘Dat is volgens mij tweeledig te verklaren. Het is om te beginnen een heel positief programma. De bouwers hebben plezier en gunnen het elkaar. Ook is er sprake van herkenning. Iedereen in Nederland of België heeft wel een actieve herinnering aan LEGO. Dan is de verbazing groot als je in het programma ziet wat er allemaal met LEGO kan.’

 

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.