Meer spam- en phishingmails in inbox UT-medewerkers

| Rense Kuipers

Het aantal spam- en phishingmails in de inbox van UT-medewerkers neemt de laatste tijd toe, constateert ICT-dienst LISA. Dat heeft volgens securitymanager Peter Peters vooral te maken met een softwareleverancier die minder aandacht besteedt aan het up-to-date houden van zijn spamfilter.

increase of spam and phishing mails

The number of spam and phishing e-mails in the inbox of UT employees has been increasing recently, the ICT service LISA notes. According to security manager Peter Peters, this is mainly due to a software supplier that pays less attention to keeping its spam filter up-to-date.

Omdat het UT-netwerk is aangesloten bij ICT-coöperatie SURFnet, maakt de UT ook al jaren gebruik van het spamfilter dat SURFnet aanbiedt. De laatste maanden glippen er echter steeds meer mails door dat filter heen, constateert Peters. ‘Vanuit het feit dat de leverancier van die software niet meer dezelfde aandacht ervoor heeft dan voorheen’, zegt hij.

Een van de spammails, verstuurd naar UT-medewerkers.

Meer meldingen, niet meer slachtoffers

Peters ziet het aantal meldingen van UT-medewerkers bij het securityteam van de dienst LISA toenemen. ‘Deels door de toename in spam, maar ook omdat mensen ons beter weten te vinden. Dat laatste is een prettig gegeven. Als we op tijd weten van bepaalde mails, dan kunnen we die specifieke afzender en URL blokkeren.’ Ook al is er een toename van het aantal meldingen, Peters ziet – ‘gelukkig’ – geen toename in het aantal slachtoffers.

De securitymanager stelt dat studenten geen last van de spam- en phishinggolf hebben, omdat zij G Suite van Google gebruiken. Medewerkers zullen volgens hem nog even op een oplossing moeten wachten en ondertussen alert moeten blijven. SURFnet hoopt aan het eind van dit jaar nieuwe software te kiezen.