Solar Team Twente: met kleine en compacte auto winnen

| Rense Kuipers

De nieuwe zonnewagen van Solar Team Twente wordt kleiner, lichter en compacter dan zijn voorganger. Het team kiest voor een ander soort zonnecel. Op Vliegveld Twenthe onthulden de studenten vandaag het ontwerp.

Solar team twente revealed design of new car 'Red E'

The new car of Solar Team Twente will be smaller, lighter and more compact than its predecessor. The team chooses for a new kind of solar cell. They revealed the design today, to a large audience at Airport Twenthe.

Een bomvolle Hangar 10 was vanmiddag het decor van de presentatie. Genodigde bedrijfspartners, ouders, vrienden, bekenden en oud-teamleden voegden zich bij de huidige teamleden. Geboren Enschedeër en weerman Dennis Wilt praatte het programma aan elkaar. Leden van het huidige solarteam vertelden ondertussen over de ontwerpkeuzes en het organiseren van een groot bedrijfsevenement in juni waarop ze de auto presenteren aan het grote publiek. Na de praatjes volgde de onthulling van zowel het ontwerp als van de naam van de nieuwe zonneauto: Red E. Het schaalmodel auto rolde op een robot naar het podium.

‘Een leek zal niet zo veel verschillen zien’, vertelt een trotse technisch manager, Sybren Wubs. ‘Maar die zijn er wel degelijk, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant van de auto.’ Het team dat dit jaar in oktober meedoet aan de Bridgestone World Solar Challenge in Australië, kiest voor gallium arsenide-zonnecellen. ‘Het is een type cel dat ook in de ruimtevaart gebruikt wordt, vanwege de hoge efficiëntie. Dit zijn de efficiëntste zonnecellen die we ooit in een auto hebben gebruikt’, aldus Wubs.

MOOC

Onder de noemer ‘Born to Inspire’ wil dit Solar Team Twente hun kennis delen met iedereen. Daarom lanceren ze in de zomer een Massive Open Online Course (MOOC) waarin ze uitleggen hoe je een zonneauto bouwt en wat de essentiële onderdelen waren van de Red One, de auto uit 2015.

De keuze voor andere cellen heeft gevolgen voor de rest van de auto, zegt de technisch manager. ‘We korten de neus in, omdat de organisatie van dit type zonnecellen minder oppervlakte toestaat. Daardoor wordt de auto kleiner, compacter en lichter. Dat heeft ook zijn gevolgen voor de elektronica, aerodynamica en mechanica. Alle onderdelen komen immers in een kleinere ruimte terecht. We moeten aan bepaalde wedstrijdregels voldoen, maar we ontwikkelen op het randje van het toelaatbare.’

Dat is ook wel nodig, blijkt uit de woorden van Wubs. ‘De concurrentie staat niet stil. We willen de race winnen. Zeker nu we al jaren meedoen in de top, maar het is spannend om een nieuw product te ontwikkelen dat zich nog moet bewijzen. Zo bouwen we bijvoorbeeld onze motor volledig zelf, waarvoor we geen onderdelen inkopen.’

Inmiddels zijn de poorten van het onderkomen van Solar Team Twente gesloten voor buitenstaanders, omdat het team al begonnen is met de bouw. ‘De laptops maken steeds meer plaats voor gereedschap. De komende maanden gaan we regelmatig over de vloer bij bedrijven die ons helpen met de productie. In juni presenteren we de auto aan het grote publiek.’

De toon werd vanmiddag in ieder geval duidelijk gezet. Meerdere malen liet het team weten als eerste over de streep te willen komen in het Australische Adelaide in oktober. Na luid applaus van honderden aanwezigen scandeerden de negentien teamleden: ‘Eén, twee, drie, Red E!’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.