Twente mengt zich in bierbrugstrijd

| Jelle Posthuma

De langste bierkrattenbrug ter wereld: het record moet in november terug naar Twente. UT-studenten civiele techniek mengen zich in de strijd met Eindhoven en Delft voor de langste overspanning. ‘Het lijkt misschien ludiek, maar het is een serieuze opgave.’

Photo by: Gijs van Ouwerkerk
Foto: De laatste recordpoging op de campus dateert uit 2010.

Kelt Garritsen, derdejaars civiele techniek, is de voorzitter van CraTeX, de bierkrattencommissie die het project leidt. Sinds een paar dagen hebben ze groen licht voor hun al even groene brug.

Wat is het voor een project?

‘We willen een zo groot mogelijke brug bouwen die alleen bestaat uit bierkratten. Deze recordstrijd is al jaren gaande tussen Eindhoven, Delft en Enschede – de technische universiteitssteden van Nederland. Het record is in handen van Eindhoven waar ze in 2016 een Bavariabrug bouwden van 26,69 meter over het beekje De Dommel.  Na een laatste gefaalde poging in 2010 willen wij als Universiteit Twente ons weer mengen in de strijd. De UT moet aan de rest van Nederland laten zien: hier zijn we weer. Onze streefoverspanning is 28 tot 30 meter.’

Is er al een waarnemer van Guinness uitgenodigd?

‘Nee, dat niet. Wel komen er twee afgevaardigden van Eindhoven en Delft. Zij zijn getuigen en kunnen zelf de lengte van onze brug opmeten.’

Hoe gaat dat in zijn werk: het bouwen van zo’n brug?

‘Ten eerste mag de brug alleen uit bierkratten bestaan. Lijm, spanbanden, stijgers: het is allemaal niet toegestaan. We hebben – heel lief – 9000 kratjes van Grolsch gekregen. Daar wordt een boog van gebouwd die één uur lang, zonder spanbanden en stijgers, zelfstandig moet blijven staan. In ons ontwerp staan aan weerszijden twee grote torens die zorgen voor contragewicht. Onze chef-ontwerp heeft het doorberekend en nu zijn we met externe partijen in gesprek om de constructie van de brug te simuleren.’

Het voorlopige 3D-model van de bierkrattenbrug in haar omgeving (afbeelding: CraTeX).

Moeten jullie die 9000 kratjes eerst zelf leegdrinken?

‘Nee, zeker niet. Het klinkt misschien als een ludiek project, maar het is behoorlijk serieus. De kratjes die wij gekregen hebben, zijn al leeg. Er is geen risico dat mensen bij de bouw een biertje opentrekken. Pas bij de recordpoging worden ze gevuld met water voor extra stevigheid. Op dit moment loopt er ook een crowdfundingsactie, want zo’n project kost gewoon geld. Bedrijven of disputen kunnen voor een paar euro met hun naam op een kratje, zodat ze uiteindelijk prijken op de recordbrug.’

Het thema van de opening van het academisch jaar was ‘building bridges’. Een inspiratiebron?

‘Haha, nee dat is eigenlijk heel toevallig. Wij zijn afgelopen zomer al begonnen. Toen was er nog niets bekend over het thema van het academisch jaar. Toch is het wel ons motto: bruggen bouwen. We willen het bedrijfsleven in contact brengen met actieve studenten. Of het CvB door ons is geïnspireerd? Dat zou je aan hen moeten vragen.’

Wanneer gaat het gebeuren?

‘Rond 12 november beginnen we met de bouw. De recordpoging vindt plaats tijdens de open dagen, zodat toekomstige studenten kunnen zien dat er naast studeren genoeg te doen is in Twente. Op 17 november, rond de klok van vier, halen we het steigerwerk weg en moet de brug staan. De locatie van het bouwwerk is op het veld tussen het torentje van Drienerlo en het Ganzenveld. Volgens mij heeft deze lap grond nog geen naam. Misschien een idee: het Krattenbrugveld. Moet de recordpoging wel lukken, natuurlijk.’

Kan iedereen meehelpen?

‘We zijn nu aan het werven binnen civiele techniek, via de studievereniging ConcepT. Maar iedereen die enthousiast is, mag een dagje meehelpen. Civiele techniek op de UT is heel goed in het managementgedeelte, dat is bij uitstek belangrijk voor zo’n project. Daar gaat het uiteindelijk om: laten zien wat wij in Twente kunnen.’