Gogbot 2018: het monster van Frankenstein

| Jelle Posthuma

Op het jaarlijkse technologie-festival Gogbot, op de Oude Markt in Enschede, zijn tot en met zondag nog de creaties te bewonderen van eerstejaars CreaTe-studenten. De gemene deler van hun installaties: kunstmatige intelligentie.

Photo by: Arjan Reef

Het is begin 19de eeuw. Een groep uit de Engelse beau monde brengt hun zomer door op een landgoed in Zwitserland. Als de verveling toeslaat – het weer in Europa is dat jaar uitzonderlijk slecht, besluiten ze een schrijfwedstrijd te organiseren. Een van de deelnemers is Mary Shelley. Haar creatie in deze koude, donkere zomer: het monster van Frankenstein.

Duizend euro

Nu, precies tweehonderd jaar later, is Frankenstein het thema van Gogbot. Een slim monster zoals Frankenstein lijkt ­- met onze technologie - dichterbij dan ooit. De eerstejaars CreaTe-studenten mochten met dit concept aan de slag. ‘In totaal staan er negen installaties van onze opleiding op Gogbot’, vertelt CreaTe-opleidingsdirecteur Alma Schaafstal. ‘Aan het eind van het eerste jaar bedenken de studenten in groepen een creatie, waarin ze kunst en technologie combineren. Het beste team krijgt uiteindelijk een geldprijs van duizend euro.’

Kunstmatige intelligentie

De creatie van team CTRL WHY, die donderdagavond met de eerste prijs naar huis ging, lijkt ogenschijnlijk eenvoudig. Meest in het oog springend is een computermuis, die opgesloten in een kooi doet denken aan een levend wezen. ‘Wij wilden alledaagse apparaten een bewustzijn geven’, vertelt Carlijn Rendering (19). ‘Of althans, de illusie van een bewustzijn voor het publiek. Het is een beetje een depressieve uitvoering. Zo hangt er ook een telefoon met zelfmoordneigingen. Ons idee kwam van de almaar toenemende kunstmatige intelligentie van machines.’

Ook de CreaTe-groep KØLP ging met het dit concept aan de slag. Zij maakten een groot hangend doodshoofd. Eenmaal oog in oog met het skelet, beginnen er felle lichten te branden. ‘De emotie van de bezoeker wordt door onze creatie gescand’, vertelt Connor Stork (19). ‘Technologie is steeds beter in staat om gezichtsuitdrukkingen te herkennen. Onze computer kan bepalen of de bezoeker boos, verdrietig, angstig, blij, verbaasd of verafschuwd is.’

Schaafstal is trots op de creaties van haar studenten. ‘Op Gogbot kunnen ze hun installaties laten zien aan het grote publiek. Gisteravond bijvoorbeeld: toen kwam RTV Oost langs. Ik vind het heel indrukwekkend wat eerstejaars studenten laten zien. Ik stond te glimmen van trots.’