‘Voor wat wij doen, bestaat geen studie’

| Jelle Posthuma

De openingsweek van de Bedrijvendagen werd vanmiddag in de Waaier opgeluisterd door een lunchlezing van de makers van Streetlab. Ze vertelden hoe ze van hun hobby, filmpjes in elkaar knutselen met vrienden, een succesvolle carrière maakten.

Photo by: Gijs van Ouwerkerk

Streetlab is een televisieprogramma waarin vier vrienden sociale experimenten doen. Een succesformule, want het programma werd genomineerd voor de Televizier Ring. Ook de Waaier, waar de lezing plaatsvond en ruimte is voor zo’n 800 man, zat donderdagmiddag bijna vol. Toch was het pad naar de landelijke televisie een parcours met hindernissen, maakten de vrienden duidelijk in hun lunchlezing.

Studiekeuze

‘Hebben jullie gekozen voor passie of zekerheid bij jullie studiekeuze?’, wilden de drie mannen (ééntje bleef thuis wegens een hersenschudding die hij tijdens een stunt opliep, red.) van de zaal weten. Een ruime meerderheid van de studenten bleek voor passie te kiezen. ‘Voor wat wij nu doen, bestaat eigenlijk geen studie. Maar dat geldt ook voor veel bedrijven waar jullie later gaan werken. Een studiekeuze is op jonge leeftijd heel moeilijk. Eigenlijk begin je gewoon aan iets. Dat deden wij ook.’

Jackass

Al op de middelbare school maakten ze filmpjes, geïnspireerd door de MTV-serie Jackass. Na een reeks omzwervingen, één deed de theaterschool weer een ander de studie algemene sociale wetenschappen, bleef het stil. ‘Als ze jou niet bellen, dan bel je elkaar. We namen het heft in eigen handen.’ Zo kwamen de vier vrienden weer bij elkaar. Uiteindelijk werd er toch gebeld. De tv-zender Veronica zocht vier jonge vrienden. ‘Dagelijks maakten we korte filmpjes voor de zender, maar we moesten ons gedragen als vier hele stoere rolmodellen. Dat paste niet bij ons.’

NS

Het programma werd van de buis gehaald. ‘Toen kwam een jaar met helemaal niets. Dat was de bodem. Het dieptepunt was een bijna-baan als omroeper bij de NS.’ Tot ze via de producent op een grote kans stuitten: de NPO was op zoek naar vier jonge gasten die korte filmpjes konden maken. Een sollicitatie volgde en voor ze het wisten maakten de vier een semiwetenschappelijk programma ­­– ‘het blijft de NPO’ – met sociale experimenten.

Jongetjes

Het succes van Streetlab blijft een vreemde gewaarwordingen voor de makers zelf. ‘Het voelt ongemakkelijk om hier aangekondigd te worden als ‘iets’, terwijl wij onszelf nog steeds dezelfde jongetjes voelen. We zijn vier vrienden die met elkaar leuke dingen doen.’

Na afloop van de lezing was er gelegenheid voor vragen uit de zaal. ‘Doen jullie wat met de telefoonnummers die jullie scoren bij de versierexperimenten op straat?’, wilde een van de aanwezige studentes weten. De vrienden garandeerden dat ze daar nooit gebruik van maakten.