Bhv’ers ontvangen alarm via nieuwe app

| Sandra Pool

Picasse is de nieuwe leverancier voor het (alarm)meldingssysteem van de bedrijfshulpverlening (bhv) en UT-beveiliging. De oproeptechniek gaat sinds vandaag via gsm en wifi en vervangt de piepers.

Beveiliging en bhv’ers zijn de gebruikers van Picasse. Oproepen en alarmmeldingen komen via een app op de smartphone binnen. ‘Dat gaat via gsm en wifi,’ licht functioneel beheer, Henri Holtkamp, de keuze toe. ‘Als de wifi niet werkt, kun je terugvallen op gsm en vice versa. Beide systemen hebben overigens bewezen stabiel te zijn.’

Door de cloudservice, hoeft de UT geen eigen infrastructuur aan te leggen en te onderhouden, noemt Holtkamp als voordeel. ‘Een ander pluspunt van de smartphone-toepassing is dat de meeste medewerkers geen extra apparaat bij zich hoeven te dragen.’ 

Geografische grens

Het campusbrede registratiesysteem is volgens Holtkamp ook een voordeel van het nieuwe systeem. ‘Om de UT is een geografische grens getrokken, een cirkel. Wie in de cirkel is, staat geregistreerd als bhv’er. Het ophalen van piepers bij de centrale oplaadplekken in de gebouwen is daarmee verleden tijd. Er is nu één aanwezigheidsplek en dat is de campus.’

Smartphone 

Gebruikers die al in bezit waren van een UT-smartphone, waren verplicht om de app te downloaden. ‘Geen discussie over mogelijk.’ Mensen met een eigen telefoon konden de app vrijwillig downloaden. ‘Maar dan heb je wel je bhv verplichting.’ Of ze konden een mobiel van de UT krijgen, wat ook gold voor mensen zonder smartphone. ‘Onder de 110 gebruikers zijn nu 28 telefoons verstrekt.’

Oud

Het vorige piepersysteem was tien jaar oud en had niet het eeuwige leven, schetst Holtkamp. ‘De laatste maanden hebben we ongewoon veel storingen gehad. De invoering van het nieuwe komt als geroepen.’ Holtkamp was twee jaar geleden al begonnen met de oriëntatie. ‘Zonder urgentie, zodat we met zorg en aandacht op zoek konden naar een alternatief. Met een werkgroep bekeken we wat er op de markt was, bezochten we bedrijven, verschillende leveranciers van gebouwbesturingssystemen en schakelden we een deskundige in op het gebied van telecom.’

Uit de ingewonnen informatie concludeerde de werkgroep dat de techniek van de piepers niet meer ontwikkeld wordt. ‘Dat is aflopende zaak.’ Werken met portofoons was ook geen optie. ‘Een extra apparaat is niet wenselijk en je moet een speciaal zenderpark aanleggen voor het aansluiten van alle porto’s.’

Picasse kwam als winnaar uit de bus. Voor de invoering is eenmalig 18,5 duizend euro geïnvesteerd. ‘Bedoeld om het systeem te ontwikkeling volgens onze specifieke eisen. Verder is er jaarlijks een servicebijdrage van negenduizend euro. Bij het vorige piepersysteem zaten we jaarlijks al op zo’n twintigduizend euro.’

De komende vier week draaien beide systemen parallel. Verloopt dat probleemloos, dan gaat Picasse alleen over de baan.

 

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.