Van kroegidee tot volwaardige zonneboot

| Rense Kuipers

Wat begon als een idee in een kroeg zo’n anderhalf jaar geleden, werd donderdagmiddag 'in levende lijve' gepresenteerd: de Conrad Solar Boat Twente. Het (bijna) gelijknamige studententeam onthulde hun zonneboot in museum TwentseWelle.

Photo by: Jellien Tigelaar
Het team brengt de Conrad Solar Boat Twente naar binnen.

Een bomvolle zaal in het Enschedese museum hoorde hoe Solar Boat Twente het uit de hand gelopen idee binnen een jaar tijd transformeerde tot volwaardige raceboot. Daarmee mikt het vijftienkoppige studententeam op een podiumplek bij het wereldkampioenschap voor zonneboten in juli.

Innovaties

Om dat voor elkaar te krijgen, heeft het team drie bijzondere innovaties toegepast. De draagvleugels – die de boot bij zo’n 20 kilometer per uur uit het water tillen – zijn elektronisch aangestuurd. Volgens Heleen Jeurink (communicatie) bespaart dit enorm veel gewicht ten opzichte van een mechanisch systeem, dat de meeste teams hebben.

Ook de zonnepanelen wijken af van die van de concurrentie. Jeurink: ‘We hebben dunne film zonnecellen op onze boot. Die zijn net iets minder efficiënt dan zonnecellen op basis van silicium, maar we halen hiermee prima het maximaal toegestane vermogen van 1750 Wattpiek.’

'Een goede ramp'

Niet alleen het team hield donderdagmiddag een praatje. Spreker Filip Jonker (Ortega Submersibles) wenste het team ‘een goede ramp’ toe. ‘Succes is pas goed succes als je keihard hebt gefaald’, zei hij met een knipoog.

Na Jonker was de beurt aan Piet van Oossanen, oprichter van Van Oossanen Naval Architects. Hij nam van het moment gebruik om de zo’n 250 aanwezigen te trakteren op een heus college over weerstand, drijfvermogen, voortstuwing en stabilisering.

Contraroterende schroef

Het derde technische snufje is een contraroterende schroef. Jeurink: ‘In tegenstelling tot een normale, enkele schroef, hebben wij er twee achter elkaar geplaatst. De ene schroef draait rechtsom, de andere linksom. Hiermee willen we de weerstand van het water op de boot verminderen.’

De boot heeft een romp die volledig van carbon is gemaakt. Door dat lichtgewicht materiaal weegt de 7 meter lange boot slechts 110 kilo.

Crowdfunding voor een trailer

Een tijdje geleden startte Solar Boat Twente met een crowdfundingactie. Het team heeft 7500 euro nodig om een trailer aan te schaffen. Hoe krijg je anders de boot naar Monaco deze zomer? De teller staat op het moment van schrijven op ruim 2300 euro (31% van het streefbedrag).

Vuurdoop in Friesland

Nu de presentatie achter de rug is, kan het team toewerken naar de vuurdoop. Op 26 en 27 mei vaart de Conrad Solar Boat op de Friese wateren bij het dorpje Akkrum. Daar vindt het NK zonnebootrace plaats.