Endless runway: ‘Een bijzonder origineel idee’

| Rense Kuipers

Het onderzoek ging even viral: luchthavens met cirkelvormige start- en landingsbanen. Onderzoeker Henk Hesselink van het Netherlands Aerospace Centre bedacht dit concept. UT-luchtvaartdeskundige Hans Heerkens spreekt van ‘een bijzonder origineel idee dat in de toekomst zeker mogelijk is’.

‘The endless runway’ van Hesselink moet een minimale diameter van 3,5 kilometer hebben. De baan zelf zal een beetje hellen. In het midden van de cirkel komt de luchthaven.

Toekomst?

Van een realisatie in de nabije toekomst zal in ieder geval geen sprake zijn, daar is UT-universitair docent Heerkens erg stellig in. ‘De verlenging van een startbaan van Groningen Airport kostte al een halve eeuw, ook omdat je te maken hebt met legio belanghebbenden. Ik weet niet of het zo eenvoudig is om een bestaande luchthaven uit te breiden. En wil je een volledig nieuw vliegveld bouwen, dan ben je al snel dertig jaar verder.’

Automatische piloot

Heerkens ziet meer praktische problemen, maar die zijn volgens hem niet onoverkomelijk. ‘Vanuit het oogpunt van een piloot is het bij landen veel lastiger om in te schatten dan bij banen die we vandaag de dag kennen. Je wilt immers recht op de baan landen, op het juiste moment. Zit je op dat moment tien meter te hoog, dan moet je al van koers wijzigen. Voor menselijke piloten wil je bij elke landing zo veel mogelijk dezelfde omstandigheden hebben.’

Voor een automatische piloot zal het volgens Heerkens minder een probleem zijn. ‘Vliegtuigen worden steeds meer geautomatiseerd. Met een jaar of tien is de ontwikkeling zo ver dat het mogelijk is om veilig en efficiënt op te stijgen en te landen op een cirkelvormige baan.’

Cirkelen

Heerkens ziet voordelen voor de logistiek van het luchtverkeer bij zo’n ronde baan. Daardoor is het mogelijk om in iedere richting op te stijgen en te landen. ‘Zeker bij korte vluchten – van ongeveer een uur – gebeurt het nog weleens dat vliegtuigen een kwartier nodig hebben om aan te vliegen. De doorstroming op een vliegveld kan veel sneller als zo’n vliegtuig niet al die tijd aan het cirkelen is en vervolgens nog van ver moet taxiën.’

Toch denkt Heerkens niet dat bestaande problemen van vliegvelden zoals geluidsoverlast meteen uit de wereld geholpen worden. ‘Daar wordt nu ook rekening mee gehouden. Vliegtuigen maken bijvoorbeeld vlak na het opstijgen een bocht om de drukbevolkte gebieden te mijden. Tegelijkertijd worden nieuwe modellen steeds stiller. Desalniettemin hoor je in Leiden maar al goed wanneer een vliegtuig is opgestegen vanaf Schiphol.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.