‘Wij verkopen 323 bierflesjes per seconde’

| Mathijs de Ruiter

Ramses Dingenouts is senior packaging & identity design manager bij Heineken en verantwoordelijk voor de branding van het biermerk. Hij deelde gisteren zijn kennis tijdens een avondlezing in het DeisgnLab en maakte duidelijk dat een goed productdesign essentieel is.

Een groep van ongeveer twintig studenten bezocht de bijeenkomst. Zij kregen een inkijk in het design en de branding van Heineken. Dingenouts studeerde grafisch design en focust zich nu op de uitstraling en identiteit van het bierlabel. Hij geeft aan dat creativiteit en innovatie een grote rol spelen. ‘Sta altijd open voor nieuwe kennis en ideeën’. Dingenouts blijkt succesvol met zijn team. Het bedrijf won in 2015 de titel creative marketeer of the year bij de Cannes Lions Festival of Creativity.

Innovatie

Dingenouts wisselde vaak van werkgever en hij blijft open staan om zijn horizon te verbreden, vertelt hij. Hierbij legt hij de link met design. ‘Innovatie is de sleutel voor iedereen’. Om tot een goed design te komen, is volgens hem wisselen van omgeving en het steeds weer krijgen van nieuwe inzichten essentieel.

De spreker neemt het publiek mee de geschiedenis in van het design van de fles en het logo. ‘Ze begonnen met een vierkante fles waar huizen mee gebouwd konden worden. Ondanks dat dit niet werkte, is design iets wat de wereld beter kan maken.’ De huidige, iconische fles heeft al jaren dezelfde vorm. Toch blijft volgens Dingeouts het ontwerp innoverend en vooruitstrevend.

Consistent, tijdloos en iconisch

Het design van het logo, de fles en de campagnes maken velen wereldwijd enthousiast, wat blijkt uit de verkoopcijfers. ‘We verkopen 323 flessen Heineken per seconde.’ Het iconische van Heineken wordt verstevigd door de overtuigende campagnes die het merk voert. Consumenten krijgen de kans om mee te denken met het design, iets wat Dingenouts graag ziet. ‘Doe het nooit alleen. Samen kom je tot veel meer goede ideeën’.

Gematigd drinken

De campagne Dance More, Drink Slow is door het biermerk in het leven geroepen om beheerst drankgebruik te stimuleren. Studenten werden betrokken bij het ontwikkelen ervan. ‘Het betrekken van de consument levert niet alleen extra ideeën op, het brengt ook opwinding. Zorg er altijd voor dat je klanten enthousiast worden voor je merk.’ Hiermee gaf de spreker nogmaals aan hoe belangrijk een strak design is.

Overtuigend

Dingenouts eindigde zijn lezing met een duidelijke boodschap. ‘Het kost moeite een goed design in de praktijk te brengen, maar kom met een sterk, overtuigend idee en maak er wat van. Fouten maken is daarbij cruciaal’.

DesignLab Dream Team organiseerde de lezing

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.