Serious game ‘confrontatie met de praktijk’

| Rense Kuipers

Zo’n zeventig masterstudenten zijn vandaag en morgen bezig met een serious game op het gebied van asset management. Cursuscoördinator Jan Braaksma noemt de game een slotstuk van de cursus en hoopt dat studenten de ‘gesimuleerde confrontatie met de praktijk’ niet uit de weg gaan.

Vertel, wat is het voor game?

Braaksma, vooraf: ‘We moeten nog kijken hoe het precies uitpakt. Waar het om draait is dat studenten beslissingen rondom assets (activa, ofwel bezittingen, red.) van een bedrijf nemen en motiveren. We dagen studenten uit om over een langere periode de juiste onderhoudsbeslissingen te nemen. Hierbij gaat het om te balanceren tussen beschikbaarheid, kosten, veiligheid en een optimaal gebruik van de assets.’

Waarom is dit zo belangrijk?

‘Als je kijkt naar het totale bedrijfsleven in Nederland, dan staat er zo’n twee- tot driehonderd miljard qua bestaande infrastructuur. Van windmolens tot bierbrouwerijen en apachehelikopters, het kan van alles zijn. Op het moment dat je de levenscyclus van al die activa door beter onderhouden al met één procent kunt verbeteren, dan maak je financieel gezien al een enorme verbeteringsslag.’

‘Daarnaast, de wereld van asset management is veel complexer geworden. Het gaat niet alleen maar om onderhoud tegenwoordig, steeds meer facetten spelen een rol. Denk bijvoorbeeld aan complexere compliance en wetgeving. Studenten gaan zich met deze game begeven in een spanningsveld van investeringen en kostenefficiëntie.’

De game wordt gefaciliteerd door het bedrijf Mainnovation. Waarom?

‘We zijn een ondernemende universiteit en hebben een nauwe samenwerking met het bedrijfsleven. Mainnovation loopt voorop in de markt van asset management. De studenten die met deze game bezig zijn kunnen overal terecht. Een derde studeert industrial design engineering, een derde mechanical engineering en een derde business information technology. Ze kunnen in principe overal aan het werk. Dit bedrijf wil laten zien hoe het is om in dit interessante en complexe vakgebied te werken.’

Is de game dan niet overduidelijk bedoeld als wervingsinstrument?

‘Het zal vast een onderdeel zijn van de strategie van het bedrijf. Ze willen natuurlijk ook hun steentje bijdragen in het geven van onderwijs en hun imago als leider in onderhoudsadvies naar voren laten komen. Ze krijgen er qua vergoeding niks voor, maar komen hier wel met drie consultants om deze game aan te bieden. Dat zegt wel iets over hoe serieus ze dit aanpakken.’

Wat hoop je dat studenten uit de game opsteken?

‘We hopen dat ze de concepten die ze de afgelopen tijd hebben geleerd toe weten te passen in de game. Het is echt een slotstuk van de cursus, een mooie gesimuleerde confrontatie met de praktijk. Het past ook erg goed bij de moderne manier van onderwijs aanbieden op deze universiteit; studenten uit de collegezalen en laten ervaren hoe iets in de praktijk gebeurt.’