Van politiewoordvoering naar Wie is de Mol

| Olaf de Kruijff

Vanmiddag hield ‘Wie is de Mol?’ fan favorite Ellie Lust op uitnodiging van Communiqué een lunchlezing in de Waaier 2. Ze praat over politiewerk en het tv-programma.

Lust zit al bijna dertig jaar in het politievak. Ze raakte geïnspireerd door Charlie’s Angels en kwam op haar twintigste bij de politie. Toen ze nog in een van de wijkteams van Amsterdam zat, werd ze woordvoerder. Via het regioprogramma Ter Plaatse groeide ze door en kwam bij Opsporing Verzocht. ‘Het is niet hollen of stilstaan bij de politie, het is rennen of sprinten. Het is meer dan een fulltimebaan, want je moet altijd paraat zijn en je kunt midden in de nacht worden opgepiept’, zegt Lust.

Belang van het onderzoek

Als woordvoerder moet je nauwkeurig zijn. Lust: ‘Er zit bijvoorbeeld een groot verschil tussen een liquidatie en een schietincident, want bij een liquidatie ga je uit van georganiseerd werk.’ Timing speelt ook een grote rol, vooral in het belang van het onderzoek. ‘Bij de liquidatie van Stefan Eggermont bijvoorbeeld. Die leek verband te hebben met andere liquidaties, maar er was sprake van persoonsverwisseling. Toen dat duidelijk werd, heb ik zijn weduwe verzocht twee weken te wachten met het naar buiten brengen. Daarna heb ik ervoor gezorgd dat zij op verscheidene podia haar verhaal kon doen, bijvoorbeeld bij Humberto Tan.’

Social Media

Vanuit het publiek komt de vraag naar de invloed die social media heeft in berichtgeving van de politie. Ze zegt: ‘We hebben al Facebookpagina’s en Twitter, maar wat mij betreft gaan we ook op Instagram om videoboodschappen te delen. Dat mag alleen niet van het Openbaar Ministerie’.

Volgens haar kan social media effectief zijn in het managen van crisissituaties en het informeren van het volk. ‘In 2013 kwam er een bericht dat Geert Wilders dood was. Dat klopte niet en na een simpele tweet was iedereen weer rustig. Maar we hebben bijvoorbeeld ook witte heroïne in omloop gehad waar drie Britten aan zijn overleden. We hebben ervoor kunnen zorgen dat andere toeristen een waarschuwing kregen door digital advertising.’

Wie is de Mol?

Ellie Lust houdt voor veel programma’s bewust de boot af om haar politie-imago niet te grabbel te gooien. ‘Maar als je wordt gevraagd voor Wie is de Mol moet je het doen. Rik van de Westelaken is er ook geen mindere nieuwslezer van geworden, dus het mocht ook van de chef. En er zijn ook nog leuke LuckyTV’s van gemaakt. Achteraf heb ik wel alleen maar positieve reacties gehad en de politie ook. En etherdiscipline is ook bij de mensen blijven hangen, geloof ik.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.