Iedere donatie doet ertoe bij Serious Request

| Larissa Nijholt

De feestdagen zitten erop en daarmee ook Serious Request. Dit jaar haalde het Glazen Huis een recordbedrag op in Haarlem. Maar hoe verloopt de communicatie van zo’n groot evenement nou eigenlijk? Als PR-adviseur regelt Noëlle Beyne samen met drie parttimers alle PR voor zowel NPO1, 2 en 3 als de radiostations. Studievereniging Communiqué nodigde haar uit voor een lunchlezing.

Beyne vertelt hoe Serious Request op gang is gekomen. ‘Elf jaar geleden maakte Giel Beelen zich hard voor zijn wens om een stille ramp op de kaart te zetten. Hij was bereid om een week niet te eten. Hoe kon hij dit bewijzen? Dit deed hij met een kleine actie op Neude in Utrecht met een ‘Glazen Huis’ zodat iedereen hem kon zien.’

In de eerste jaren was het voor de dj’s lang niet altijd makkelijk, vertelt de PR-adviseur. ‘De nachten waren ‘the graveyard shifts’: wanneer er geen publiek op het plein stond keken de dj’s daadwerkelijk naar een zwart gat. Als je een week niks eet, ontgift je van binnen. Je voelt je niet lekker, dan heb je juist publiek nodig waarvoor je draait. Serious Request is echt gegroeid door het publiek.’

Succes

Serious Request is nu volgens Beyne het meest unieke mediaevent van Nederland. De rol van PR-adviseur is steeds groter geworden. Om te voorkomen dat mensen ‘Glazen-Huis-moe’ worden is er besloten voor een vast aantal communicatiemomenten per jaar. ‘In mei maken we bekend in welke stad het Glazen Huis het jaar erop komt. In oktober vertellen we welke dj’s zich laten opsluiten.’

Commercie

Beyne gaat graag de discussie aan over de commercie van het evenement. ‘3FM is aan de mediawet verbonden. Dat betekent dat anderen geen geld mogen verdienen aan Serious Request. In de editie van Enschede zag je dat grote bedrijven hoge geldbedragen ophaalden en kwamen bijvoorbeeld lang in beeld. Daar willen we echt los van. Iedere donatie doet er toe en er mag geen onderscheid worden gemaakt. Daarnaast gaat er van het opgehaalde geld maximaal 3% niet naar het goede doel. Bij veel goede-doelen-organisaties ligt dit rond de 25%.’

Het event roept de laatste jaren de perceptie van een feestje op. Beyne geeft aan dat mensen dit zelf genereren. ‘Wij hebben er bewust voor gekozen dat alle communicatie die wij uiten gericht is op de stille ramp. Binnen het Glazen Huis kan natuurlijk niet alles zwaar en negatief zijn, dan luisteren mensen niet meer.’

Enschedese opbrengst

Tot slot werd vanuit de zaal gevraagd of het wel klopt dat Leeuwarden meer geld heeft opgehaald dan de voorgaande editie in Enschede. Beyne: ‘Enschede heeft wél meer geld opgehaald in totaal. Veel grote bedragen zijn pas overgemaakt na de eindstand.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.