Veilig Dropbox-alternatief in principe gratis

| Johannes de Vries

‘Aan het uitwisselen van vertrouwelijke bestanden via een cloud, worden hogere eisen gesteld dan aan het verzenden van e-mail.’ Met die reden wil de UT een veilig alternatief voor Dropbox en Google Drive aanbieden, terwijl Google Apps voor mail op de UT wél voldoet. Gebruikers hoeven in principe niet te betalen voor de nieuwe clouddienst.

Photo by: Flickr.com | David Schmitt

Dat bleek gisteren uit antwoorden van rector Ed Brinksma op vragen van de U-raad. Volgens de universiteitsraad verdedigt ICTS de noodzaak voor de nieuwe clouddienst SURFdrive met argumenten die bij de invoering van Google Apps voor onder meer studentenmail juist ontkracht werden.

SURFdrive wordt onder meer ingevoerd om veiligheidsdiensten als de NSA en concurrerende pottenkijkers buiten de deur te houden.

Niets is veilig

‘Als je de krant goed leest, moet je concluderen dat niets echt helemaal veilig is,’ betoogt Brinksma. ‘Van Google Apps vinden we echter dat het voldoende veilig is voor wat je er mee wilt doen. En van Dropbox weten we dat het in ieder geval niet voldoet aan de eisen die we voor het uitwisselen van vertrouwelijke bestanden stellen. Daarom willen we een file transfer met een verhoogde beveiliging, al is honderd procent veiligheid nooit gegarandeerd.’

Vanaf komende maand kunnen UT-medewerkers gebruik maken van SURFdrive. Voorlopig is dat nog als pilot. Of de dienst daarna blijft en of ook studenten er gebruik van kunnen gaan maken, is nog niet zeker.

‘De kosten van SURFdrive zijn nog niet duidelijk en zijn uiteraard een factor bij het nemen van die beslissing,’ verklaarde Brinksma.

Gratis?

In tegenstelling tot wat ICTS eerder meldde, ziet het CvB het doorberekenen van de kosten aan de gebruikers van SURFdrive niet als een reële optie.

Desgevraagd zegt Kees van Ast daarover dat dat ‘in principe niet gaat gebeuren. Het is in ieder geval niet het uitgangspunt, al moeten we wel bedenken wat we gaan doen als er door sommige mensen excessief gebruik van wordt gemaakt.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.