‘Ik heb wel een traantje gelaten’

| Sandra Pool

Green Team Twente kreeg tijdens de Shell Eco-Marathon te maken met technische mankementen van de waterstofauto UTmotive. Tijdens de laatste competitiedag, gisteren in Rotterdam, moest de auto van de baan. De voeding van de brandstofcel sloeg af. ‘Dan is het klaar.’

Sander Schotman van Green Team Twente baalt nog steeds. ‘Ik moest er wel een traantje om laten. Je bent een heel jaar hard aan het werk en dan krijg je dit. Geen resultaat. Dat is behoorlijk bitter.’

Het team begon vrijdag vol goede moed aan de Shell Eco-Marathon. In deze race draait het niet om snelheid, maar om het zo efficiënt en zuinig mogelijk rijden. Het UT-team kwam uit in de Urban Conceptklasse. Vorig jaar werd het team derde en reed de auto 1 liter brandstof op 755 kilometer. ‘We wilden voor een verbruik van 1 liter brandstof op 1000 kilometer gaan’, zegt Schotman. ‘Dat leken we met de oude brandstofcel niet te halen. We bouwden een nieuwe er in, maar die lekte. We zetten daarom alles op alles om de oude er weer in te bouwen, maar hiermee konden we niet meer testen.’

En toen het ging mis. ‘Tijdens de competitierondes sloeg de elektronische voeding voor de brandstofcel uit. Een enorme teleurstelling.' Vervolgt: ‘Misschien raakten we overmoedig door de testrondes. Die verliepen vrijdag allemaal goed. We wilden per se 1 op 1000 halen, maar misschien hadden we het voor lief moeten nemen dat we dat niet gingen halen en gewoon moeten racen.’