Onderscheid in kaarten voor sport en cultuur

| Paul de Kuyper

De nieuwe studentenkaart voor sport en cultuur, de opvolger van de Xtra-Card, heet vanaf september 2014 geen CampusCard maar UnionCard. Voor medewerkers draagt de kaart nog wel de titel Campuscard.

Photo by: Arjan Reef

De Student Union heeft besloten twee kaarten met verschillende namen in het leven te roepen, omdat de sport- en cultuurkaart voor studenten meer voordelen biedt dan voor medewerkers.

De UnionCard geeft ook toegang tot de Twentehallen, de openbare bibliotheek en de Enschedese zwembaden buiten de campus. Medewerkers kunnen van die faciliteiten geen gebruik maken met hun CampusCard.

Studenten van alle Nederlandse universiteiten en hbo-studenten uit Enschede kunnen de UnionCard kopen. De CampusCard is er voor iedereen. Medewerkers krijgen de kaart gratis. Alumni en externen moeten betalen.

Eén verenigingsheffing per vereniging

De UnionCard blijft net als in de eerdere plannen 40 euro per jaar kosten (in de voorverkoop). Daarbovenop komt een verenigingsheffing van 22,50 euro per vereniging waarvan de student lid is. Voor medewerkers bedraagt de verenigingsheffing 100 euro.

Per vereniging geldt één heffing. Eerder was aangekondigd dat het bedrag van 22,50 euro gold voor elke tak van sport en cultuur, maar dat is van tafel. Sommige verenigingen bieden meer takken van sport of cultuur aan. Zo kun je bij Piranha onder andere waterpoloën, duiken en zwemmen.

Verkooppunt naar sportcentrum

De sport- en cultuurkaarten blijven in het beheer van de Student Union maar het verkooppunt verhuist. Vanaf september kan de kaart niet meer gekocht worden in de Bastille, maar bij de balie van het sportcentrum.

Nieuw systeem ledenadministratie

De Student Union schaft een nieuw systeem aan om de verkoop van de UnionCard en CampusCard te regelen. Dit systeem gaat tevens de ledenadministratie bevatten van alle aangesloten verenigingen. Met die koppeling wil de Union fraude (van mensen die wel lid zijn van een vereniging, maar geen UnionCard kopen) tegengaan.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.