Geïnformeerde consumenten kritisch over 'nano-voedsel'

| Paul de Kuyper

Hoe meer consumenten hebben gelezen over nanotechnologie in voeding, hoe negatiever ze erover zijn. Dat is de uitkomst van het afstudeeronderzoek van psychologiestudent Shonaiska Brown.

Photo by: StockXchnge | Tony Powell

Brown onderzocht hoe consumenten denken over het gebruik van nanotechnologie in onze voeding en in verpakkingen.

Met behulp van nanotechnologie kunnen producenten vitaminen en mineralen toevoegen aan voedsel, de smaak en textuur verbeteren of de houdbaarheid verlengen. Zo zijn er verpakkingsmaterialen die ervoor zorgen dat fruit minder snel bruine plekken krijgt. Mayonaise kan vetarm worden gemaakt door met nanotechnologie waterdruppels te plaatsen in vetdruppeltjes.

Van neutraal naar negatief

In eerste instantie blijkt de houding van proefpersonen ten aanzien van nanotechnologie in voeding neutraal, maar na het lezen van drie informatieve teksten over zowel de voordelen als de risico’s hebben ze een negatiever beeld. ‘Hun twijfels nemen toe en ze zien meer negatieve gevolgen dan voordelen’, aldus Brown.

Ze noemt het opmerkelijk dat haar proefpersonen in eerste instantie wel de voordelen – een langere houdbaarheid en een hogere voedingswaarde – zien. Na de teksten te hebben gelezen vrezen ze vooral voor de risico’s. Ze hebben dan zorgen over de gezondheidsrisico’s, de gevolgen voor het milieu en over de automatisering van de voedselproductie. In de voorgelegde teksten stonden zowel voor- als nadelen.

Producenten moeten concreter zijn

Brown vermoedt dat dat komt doordat informatie over het gebruik van nanotechnologie in voedingsmiddelen niet heel concreet wordt gemaakt. Niet in de teksten in haar onderzoek, maar ook niet in andere bronnen, aldus Brown. Volgens haar is veel informatie over dit onderwerp speculatief. ‘Hierdoor kunnen mensen geen concreet oordeel vormen en zijn ze negatiever.’

Brown vindt dat voedselproducenten hierop in moeten spelen. ‘Ze moeten consumenten duidelijker laten zien wat de voor- en nadelen zijn van nanotechnologie in voeding. Als consumenten in aanraking komen met concrete voedingsmiddelen met nano-toepassingen, en ze zien de voordelen, dan zal de acceptatie groeien.’

Donderdag studeert Shonaiska Brown af op haar onderzoek met de titel Sensemaking van de toepassing van nanotechnologie in voedingsmiddelen.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.