Van denktank tot UT to go: Vrijhof vol geeltjes

| Johannes de Vries

Wie vandaag door de Vrijhof loopt, kan ze niet over het hoofd zien. Groepjes medewerkers en studenten - allemaal met witte stickers op hun kleding - bezetten een groot deel van de ruimtes in de Vrijhof om met elkaar geeltjes te plakken, flipovers te beschrijven en te brainstormen.

Photo by: Arjan Reef

In totaal doen 45 groepen mee aan Create the UT of Tomorrow. Stuk voor stuk denken de groepen na over één van de tien thema’s die de toekomstige UT moeten typeren.

De tien thema’s lopen uiteen van 'een campus als bron van creativiteit' via 'het stimuleren van lokale economische ontwikkeling' tot 'het opleiden van de nieuwe generatie professionals'.

UT to go's

Een rondgang door de Vrijhof laat zien hoe verschillend de uitkomsten van een brainstorm over één en hetzelfde thema kunnen zijn. Myrna Hofman denkt met haar collega’s van de afdeling marketing & communicatie (groep 43) na over het versterken van het imago als ondernemende universiteit. ‘Na een individuele brainstorm bleken we best wel op één lijn te zitten. We willen een continue denktank die ieder jaar aan het werk gaat met een ander thema dat zowel voor de UT als de maatschappij relevant is.’

Op het terras van het theatercafé komen medewerkers van CTW (groep 39) met een ander idee. Maarten Bonnema: ‘Twente is geweldig, maar ligt zo perifeer in Nederland. Daarom willen we een soort UT to go’s op centrale plekken in het land. Dat zijn vergaderruimten met moderne faciliteiten, maar ook met facilitators van de UT die de verbinding kunnen leggen tussen de UT en de buitenwereld. Want die ondernemende universiteit zijn we al, we zijn alleen nog te bescheiden om dat altijd te laten zien.’

Vijf van de 45 groepen worden uitgekozen om hun idee in de grote finale van Create the UT of Tomorrow te presenteren. Of de M&C’ers of CTW’ers in de finale komen, horen ze later vandaag. ‘De medewerkers van M&C doen vooral mee om te winnen’, zegt Hofman met een knipoog. Bonnema: ‘Dan zijn wij tóch bescheidener.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.