'Begin je verhaal met iets geks'

| Sandra Pool

De UT beschikt volgens onderzoekster Juliette Walma van der Molen over een groot aantal enthousiaste wetenschappers die werken met kinderen. Hoe ze het beste met deze doelgroep kunnen communiceren, is te leren middels de training wetenschapscommunicatie met kinderen. Een pilot van de cursus start vandaag.

Photo by: Arjan Reef

Een pilot van de training ‘wetenschapscommunicatie met kinderen’ gaat vandaag op de UT van start. In totaal doen vijftien stafleden mee. Met dat aantal zit de cursus vol. Bureau De Praktijk uit Amsterdam ontwikkelde de training in nauwe samenwerking met Juliette Walma van der Molen, UT-onderzoeker en tevens oprichter en directeur van het Research Center for Science Education and Talent Development. Het doel is om de training aan alle universiteiten te geven.

Walma van der Molen zit in de commissie onderwijs van de Koninklijke Nederlandse Akademie van wetenschappen.  ‘We hebben vanuit de commissie een aantal adviezen gedaan. Een ervan is wetenschappers verder te trainen in het communiceren met kinderen.’ Dat is volgens Walma van der Molen een vak apart. ‘Je kunt heel goed zijn in je onderzoekswerk, maar het overbrengen van je  kennis op jongeren kan en lukt niet iedereen. Je kunt het wel leren en er in groeien.’ Wetenschapscommunicatie is het onderzoeks- en vakgebied van Walma van der Molen. ‘Logisch dat ik erbij betrokken ben en me er druk om maak. Veel elementen uit mijn onderzoek zijn opgenomen in de cursus.’ Vervolgt: ‘De UT beschikt bovendien over een groot aantal enthousiaste mensen die werken met jonge kinderen en daar veel vrije tijd in stoppen. Het idee om met jongeren op een aansprekende en effectieve manier over onderzoek te communiceren, heeft hier post gevat. Er is nooit een gebrek aan mensen die iets willen doen met kinderen. Op de UT een pilot draaien van de training, was een logische, volgende stap.’

De cursus bestaat uit een dagdeel met veel praktische oefeningen, zegt de onderzoekster. ‘Deelnemers leren hoe ze kunnen aansluiten bij de belevingswereld van kinderen, hoe ze op een aantrekkelijke manier hun verhaal kunnen beginnen en hoe ze de jongeren nieuwsgierig maken naar hun onderzoek.’ Walma van der Molen vindt het belangrijk dat de wetenschappers iets van zichzelf laten zien. ‘Begin te vertellen over iets uit de dagelijkse praktijk en neem de kinderen langzaam aan mee het onderwerp in.  Of begin met iets geks.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.