Hans Zwart: 'Flauwe grappen'

| Redactie

Edwin Dertien, Johnny Søraker en Hans Zwart zijn genomineerd voor de centrale onderwijsprijs. Op 4 juni maken zij in de finale uit wie zich een jaar lang de beste docent van de UT mag noemen. Wij stellen de drie finalisten voor. Hieronder: hoogleraar toegepaste wiskunde Hans Zwart. Hij geeft niet alleen colleges in de bachelor en master wiskunde, maar ook bij andere opleidingen zoals biomedische technologie en technische geneeskunde.

Waarom ben je genomineerd voor de onderwijsprijs?

‘Geen idee, de motivatie krijg je er niet bij, dus ik kan niet uit een juryrapport praten. Ik probeer zo helder mogelijk uit te leggen en een gezellige sfeer te creëren. Ook als er honderd man in de zaal zitten.’

Hoe zou je jouw manier van onderwijs geven typeren?

‘Losjes. Met flauwe grappen probeer ik de boel los te trekken, zeker in het eerste en tweede studiejaar. Ik ben altijd enthousiast, maar het is moeilijk mijn eigen stijl te omschrijven. Het verschilt nogal. Mijn college aan een groep van vijftien masterstudenten is veel rustiger en serieuzer dan een presentatie aan honderd eerstejaars. Wat ik wel altijd doe is uitleggen waarom iets zo is en waarom je dat zou willen weten. Dat is zeker bij wiskunde belangrijk, want de stof kan nogal abstract zijn.’

Het thema van deze onderwijsprijs luidt Offroad of met een TomTom?Waar kies jij voor?

‘Wiskunde lijkt heel erg TomTom. Je doet stap 1, daaruit volgt stap 2, enzovoort. Alles lijkt voorgeschreven. Je kunt niet te ver offroad gaan, want je aankomststation staat vast. Maar als ik merk dat mijn uitleg niet aankomt dan stap ik toch even van de gebaande paden af. Dan kies ik een voorbeeld en probeer ik een andere route.’

Tot slot, hoe kijk je aan tegen de onderwijsverandering in de bachelor in het Nieuwe Onderwijsmodel?

‘Met gemengde gevoelens. Wiskunde wordt onderdeel van vakken van 15 studiepunten. Men zegt dat wiskunde daar niet onder zal lijden. Je mag in deeltoetsen eisen dat die met een voldoende worden afgesloten. Maar wat als veel studenten daardoor de hele module niet halen? Dan vrees ik dat we toch gaan compenseren. Ik ben bang dat het niveau van wiskunde bij andere opleidingen dan wiskunde zelf omlaag gaat. Positief is de efficiëntieslag, dat we iets uniforms kunnen aanbieden aan alle opleidingen.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.