De vakgroep Ontwerp, Product en Management van CTW staat een leuke klus te wachten; als eerste in Twente rondrijden in een elektrische Renault Twizy. Doel is onderzoek naar de toepasbaarheid van elektrische voertuigen in 'normaal' verkeer; korte ritjes buiten de snelweg zonder hoge snelheden. Het onderzoek moet uitwijzen wat elektrische voertuigen écht waard zijn.
Hij haalt honderd kilometer op een volgeladen accu en tikt op topsnelheid de tachtig kilometer per uur aan, belooft Renault. 'Dat gaan we absoluut meten', zegt Marc Beusenberg van de vakgroep. 'De Twizy wordt binnen nu en acht weken afgeleverd en vanaf dat moment gaan medewerkers en studenten hem gebruiken voor korte, 'normale' ritjes. Hij zal dus vaak op de campus te zien zijn.'
Middels vragenlijsten kunnen gebruikers hun ervaringen doorgeven. Het moet onder meer inzicht geven in de doelgroep. Beusenberg: 'Fabrikanten zijn zelf ook nog niet helemaal zeker van de precieze doelgroep van dit soort auto's. Vast staat wel dat elektrisch vervoer nog niet echt geschikt voor lange afstanden op de snelweg. Daarvoor is de actieradius nu nog te beperkt.'
De Twizy staat bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) overigens niet te boek als een auto, maar als een 'driewieler met vier wielen', aldus Beusenberg. Uiterlijk heeft de Twizy wat weg van een Smart, alleen een stuk smaller. Het voertuig komt met steun van autobedrijf Frans Munsterhuis Enschede BV naar de UT-campus.