Auteurs publiceren liever in tijdschriften die opgenomen zijn in de citatie-index, omdat als ze dan geciteerd worden dit meetelt voor hun impactfactor. Die impactfactor is een belangrijke indicator voor hoe invloedrijk wetenschappers zijn.
De Weerd-Nederhof en haar collega’s namen het tijdschrift Creativity & Innovation Management in 2003 over van de founding editors uit Manchester. Toen is ook geprobeerd om in de Social Science Citation Index te worden opgenomen, maar het bereik van het tijdschrift was toen nog te beperkt. ‘Je mag het dan pas vijf jaar later weer proberen. In dit tijd hebben we veel geïnvesteerd in onze outreach door auteurs te vragen in ons journal te publiceren’, aldus De Weerd-Nederhof.
Volgens de hoogleraar is voor het tijdschrift erg belangrijk dat het is opgenomen in de citatie-index: ‘Meer onderzoekers zullen artikelen insturen. Nu kunnen we onze impactfactor als tijdschrift gaan opbouwen. Mijn mailbox zit al vol met wetenschappers die zeggen dat ze willen gaan publiceren. Dat ziet er dus goed uit.’