De bijzondere kunstcollectie van de campus

| Redactie

Nu ook het vierde boek over de kunstcollectie op de UT is gepresenteerd, zijn alle kunstwerken op de campus – zowel binnen als buiten – in woord en beeld vastgelegd. In 2005 verscheen het eerste deel van deze kunstserie, die als doel heeft te laten zien dat er aan de UT meer gebeurt dan onderwijs en onderzoek. ‘Niet alle mensen zijn op de hoogte van de prachtige kunstcollectie die de UT in bezit heeft’, zegt historica Hiska Bakker. Maaike Platvoet ‘Ik durf rustig te zeggen dat de UT, ondanks het feit dat het een jonge universiteit is, een van de mooiste kunstcollecties van alle Nederlandse universiteiten in huis heeft. Iets om trots op zijn’, zegt Hiska Bakker, van het Vrijhof Cultuurcentrum. ‘De UT heeft het zelfs te danken aan haar jonge bestaan dat er zo veel buitenkunstwerken zijn’, legt ze uit. ‘In de jaren zestig, zeventig en tachtig stelde de overheid het verplicht dat één procent van de bouwsom van een gebouw werd besteed aan kunst. Dat betekende voor de UT dat er veel kunstopdrachten werden verstrekt. Bekende kunstenaars werd gevraagd een werk te ontwerpen dat een relatie legde met de campus.’ Het deze week gepresenteerde laatste boekje gaat dan ook specifiek over de verzameling monumentale kunstwerken die in het landschap van de campus te zien zijn of deel uitmaken van de architectuur. Meest bekend is wel het ‘Torentje van Drienerlo’ van Wim T. Schippers uit 1979. Minder bekend is misschien ‘Het Signaal van Bert Meinen’ uit 1975 dat lange tijd voor De Vrijhof stond en nu tegenover De Spiegel. Maar ook valt in het boek te lezen over recentere kunstwerken, zoals de ‘Horstplein Bestrating’ van Frank Sciarone uit 2010 of ‘De Ideeënvanger’ van Fred Bellefroid uit 2004 die in de tuin van de Faculty Club staat. Voor dit vierde kunstboek werd, net zoals bij de eerste drie boeken, een gastconservator gevraagd een persoonlijke keuze uit de werken te maken. Kunsthistorica Feya Wouda koos tien werken uit en interviewde voor het boek de makers. Daarnaast schreef Hiska Bakker een stuk over de ‘opwindende geschiedenis’ van de UT-buitenkunst. Frappant genoeg staat haar favoriete kunstwerk niet in het laatste boekje. ‘Dat komt omdat het om een tijdelijk kunstwerk gaat dat precies vijftig weken op de campus te zien is.’ Ze doelt op het drijvende beeld van Ivo Kamphuis bij zijn expositie Experiment in het Bos II in de vijver achter De Vrijhof. ‘Dit beeld is opgebouwd uit botten van dieren, maar bevat ook zaden en mos. Het is dus zowel dood als levend. Ik ben benieuwd hoe het in vijftig weken tijd verandert. Ik ga dit zelf met een wekelijkse foto laten zien op onze website.’ Het vierde boek over de kunstcollectie van de UT kost 20 euro en is te bestellen via e-mail: vrijhof-cultuur@so.utwente.nl. De eerste drie delen zijn ook nog leverbaar. Deel 1omvat de Paul Citroen-collectie, deel II de BKR-kunst en deel III de UT-collectie die grotendeels is aangekocht na de brand in 2002. Historica Hiska Bakker staat voor haar favoriete kunstwerk op de UT, het tijdelijke Dämmerwald van kunstenaar Ivo Kamphuis. Foto: Arjan Reef