‘Het experimentele onderzoek liet zien dat krabbels wel belangrijk zijn bij indrukvorming’, zegt Kirsten van Wingerden. Ze schotelde 159 personen die de beslissing nemen binnen het sollicitatiegesprek gemanipuleerde Hyves-profielen voor. ‘Vier profielen, met een gevarieerde combinatie van positieve en negatieve zelfinformatie en positieve en negatieve berichtgeving van anderen. Positieve krabbels gingen over op tijd komen en het hebben van verantwoordelijkheidsgevoel. Negatieve berichten gingen over feesten, veel alcohol en weinig verantwoordelijkheidsgevoel.’
De zogeheten krabbels bleken van invloed op het oordeel van de recruiters. ‘Dit werd ook verwacht op basis van het getoetste warranting principle, dat stelt dat informatie die anderen gegeven geloofwaardiger wordt gevonden dan informatie die iemand over zichzelf geeft’, aldus Van Wingerden. In het onderzoek bleek dat de baankansen van sollicitanten zowel positief als negatief beïnvloed werden door de waardering van een Hyves-profiel. ‘Bij positieve profielen ligt de kans om aangenomen te worden op 82 procent en bij negatieve is dat 54 procent. Sollicitanten moeten dus goed letten op de inhoud van hun profiel.’