Meer aandacht voor duurzaam onderwijs

| Redactie

Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in het leven van studente onderwijskunde Silvia Roukens (27). Het liefst zou ze na het behalen van haar bachelordiploma duurzaamheid in het onderwijs onder de aandacht willen brengen. `Duurzaamheid wordt steeds belangrijker, maar in het onderwijs gebeurt er nu nog niks mee.'

Duurzaamheid mag dan pas de laatste jaren echt in opkomst zijn, Roukens was er als kind het liefst al de hele dag mee bezig. `Ik vond het altijd al heel interessant om bezig te zijn met milieuproblemen en de oplossingen daarvoor.' Een studie milieukunde lag dan ook voor de hand, maar die opleiding vond Roukens te technisch. `Onderwijs vind ik ook heel belangrijk en daarom ben ik onderwijskunde gaan studeren.'

Ook naast haar studie is Roukens bezig met duurzaamheid. Ze is vrijwilliger bij Jongeren Milieu Actief en redacteur bij Duurzamestudent.nl, een online magazine op het gebied van lifestyle, studie en carrière. `Het magazine laat zien wat je als student kunt doen aan duurzaamheid', zegt Roukens. `Aan de hand van praktische en leuke tips wordt duidelijk dat je helemaal geen dikke portemonnee hoeft te hebben om duurzaam te zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld een stuk geschreven over duurzame bureaulampjes die je als student kunt gebruiken.'

Het einde van Roukens' studie is ondertussen in zicht. Haar opleiding onderbrak ze een paar keer, omdat ze zich verder wilde ontwikkelen. `Ik heb tien maanden in Duitsland gewerkt als au pair en ben een jaar naar Frankrijk geweest om vrijwilligerswerk te doen via de European Voluntary Service. Daar heb ik geholpen met jongerenactiviteiten. Allemaal heel leuk, maar het is nu wel hoog tijd om mijn studie af te ronden. Ik ben bezig met mijn bacheloropdracht, uiteraard op het gebied van duurzaamheid. Ik kijk hoe je onderwijs kunt verduurzamen op middelbare scholen, want dat is nodig. In het onderwijs wordt namelijk heel weinig aandacht besteed aan duurzaamheid. Veel scholieren kunnen zich niet herinneren dat ze het ooit in de lessen over duurzaamheid hebben gehad. Het staat dus niet hoog op de agenda, terwijl het steeds belangrijker wordt.'

Echt aangemoedigd om haar bacheloropdracht op deze manier in te vullen werd ze niet. `Ze zijn bij onderwijskunde sceptisch over mijn onderzoek. Er is niet veel wetenschappelijke literatuur om mijn onderzoek goed te kunnen onderbouwen, dus is het afwachten of alles wordt goedgekeurd. Ook bij onderwijskunde is duurzaamheid nog te veel een ver-van-hun-bedshow. Sowieso vind ik dat de UT een beetje achter ligt op dit gebied, vergeleken bij andere universiteiten. Duurzaamheid is een hot item, en je kunt je hiermee als universiteit echt onderscheiden. Het is zonde dat de UT dat niet doet.'

Greenpeace is in ieder geval wel heel erg enthousiast over haar onderzoek, aldus Roukens. `Ze weten dat ik hiermee bezig ben en de eerste connecties zijn gelegd. Greenpeace geeft cursussen op hun schip, de Sirius, maar ze krijgen daar geen subsidie meer voor en moeten dus hun educatieprogramma aanpassen. Omdat ik me bezighoud met dit onderwerp, kunnen zij mijn adviezen en onderzoeksresultaten misschien wel gebruiken. Het is alleen lastig om bij dat soort organisaties binnen te komen en een baan te krijgen. Als ik daar aan de slag zou kunnen, zou dat wel echt mijn droombaan zijn. Maar goed, eerst maar eens mijn studie afronden.'

Bij onderwijskunde is duurzaamheid nog te veel een ver-van-hun-bedshow. Sowieso vind ik dat de UT een beetje achter ligt op dit gebied, vergeleken bij andere universiteiten.'
Bij onderwijskunde is duurzaamheid nog te veel een ver-van-hun-bedshow. Sowieso vind ik dat de UT een beetje achter ligt op dit gebied, vergeleken bij andere universiteiten.'
(Foto: Gijs van Ouwerkerk)

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.