`Hoorcolleges afschaffen gaat mij te ver'

| Redactie

`Pimp my course'. Zo heette een van de workshops die werd gegeven in het kader van de onderwijsdag op donderdag 1 april in de Vrijhof. Een interactieve bijeenkomt waar docenten hun ervaringen met elkaar deelden om hoorcolleges aantrekkelijker te maken voor studenten. De collegereeks Artificial Intelligence, gegeven door onder andere universitair docent Mannes Poel, werd gebruikt als case.`Ik kom alleen brengen en niet halen', zegt een van de deelnemers over zijn input tijdens de workshop. `Zo doen wij het bij Management en Bestuur al jaren, en het werkt: hoorcolleges schrappen en vervangen door praktijkopdrachten en toetsen door een eindopdracht.'

Het voorstel valt echter niet in de smaak bij Mannes Poel. De collegebanken raken gedurende de looptijd van zijn vak Artificial Intelligence steeds leger. Het semiverplichte tweedejaars vak is klassiek van opzet. Tien hoorcolleges en acht werkcolleges. Het hoorcollegebezoek wordt aan het begin van de reeks goed bezocht, maar na een paar weken geeft Poel nog maar les aan zo'n tien studenten. Aan het einde zitten er nog maar twee tot vijf studenten voor hem.

`Hoe kan dat anders?' luidt de vraagt die hij neerlegt bij zijn collega's. Het doel van de bijeenkomst is immers nadenken hoe de actieve deelname van studenten aan het hoor- en werkcollege vergroot kan worden. `Zonder dat daarbij de studielast toeneemt', zegt Poel.

De ideeën variëren van aanvangstoetsen tot bonuspunten, en een cliffhanger op het einde van het college. Het afschaffen van de hoorcolleges gaat Poel net iets te ver. `De oplossingen moeten wel bij de docent passen.'

Er komen ook minder ingrijpende voorstellen. Poel kiest uiteindelijk voor het inbouwen van multiplechoice vragen tijdens zijn colleges en af en toe een expert als gastdocent binnenhalen. Voor de langere termijn kan daar nog het opzetten van een mini praktijkproject bijkomen.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.