Het voorstel valt echter niet in de smaak bij Mannes Poel. De collegebanken raken gedurende de looptijd van zijn vak Artificial Intelligence steeds leger. Het semiverplichte tweedejaars vak is klassiek van opzet. Tien hoorcolleges en acht werkcolleges. Het hoorcollegebezoek wordt aan het begin van de reeks goed bezocht, maar na een paar weken geeft Poel nog maar les aan zo'n tien studenten. Aan het einde zitten er nog maar twee tot vijf studenten voor hem.
`Hoe kan dat anders?' luidt de vraagt die hij neerlegt bij zijn collega's. Het doel van de bijeenkomst is immers nadenken hoe de actieve deelname van studenten aan het hoor- en werkcollege vergroot kan worden. `Zonder dat daarbij de studielast toeneemt', zegt Poel.
De ideeën variëren van aanvangstoetsen tot bonuspunten, en een cliffhanger op het einde van het college. Het afschaffen van de hoorcolleges gaat Poel net iets te ver. `De oplossingen moeten wel bij de docent passen.'
Er komen ook minder ingrijpende voorstellen. Poel kiest uiteindelijk voor het inbouwen van multiplechoice vragen tijdens zijn colleges en af en toe een expert als gastdocent binnenhalen. Voor de langere termijn kan daar nog het opzetten van een mini praktijkproject bijkomen.