`Het hoger onderwijs scoort nu een 6,5, maar het moet een 9 worden', schrijft de commissie-Veerman in het rapport Differentiëren in drievoud, dat deze week openbaar is gemaakt. `De studie-uitval is te hoog, talent wordt te weinig uitgedaagd en er is te weinig flexibiliteit om de gevarieerde vraag van studenten en de arbeidsmarkt goed te bedienen.' De adviescommissie werd ingesteld door ex-minister Plasterk. CHEPS-onderzoeker (faculteit MB) Hans Vossensteyn was als secretaris en extern expert bij de commissie betrokken en schreef met de andere secretaris het rapport. `Nederland heeft een hoge ambitie om een van de belangrijkste kenniseconomieën te worden. Een van de belangrijkste grondstoffen zijn onze hersenen, dus moeten we daarin investeren', zegt Vossensteyn.
Universiteiten en hbo-instellingen moeten zich meer profileren. Dat betekent volgens Vossensteyn ook dat je de dingen die je niet zo goed kunt, niet meer moet doen. De UT profileert zich bijvoorbeeld binnen de 3TU, maar daar moet je ook je consequenties uit trekken, vindt de CHEPS-onderzoeker. `Je kunt wel allemaal een chemieopleiding hebben, maar dan wel elk met een eigen karakter. De universiteiten moeten kiezen welk deel van de chemiestudenten ze willen hebben. En voor een andere richting moeten studenten dan naar een andere universiteit. Zo zorg je dat je de juiste studenten op de juiste plaats krijgt.'
Een van de mechanismen om dat te bereiken is volgens de commissie-Veerman selectie aan de poort. `Niet om studenten uit te sluiten en alleen de beste studenten toe te laten,' licht Vossensteyn toe. `Maar de studenten te selecteren die het best bij jouw profiel passen. Dat kan betekenen dat je minder studenten trekt. Daar speelt het rapport op in door te stellen dat de financiering van instellingen niet meer hoofdzakelijk afhankelijk moet zijn van studentenaantallen.'
Het rapport van de commissie-Veerman krijgt de steun van belangrijke partijen als de VSNU, HBO-raad en studentenbonden. Onzeker is wat er in tijden van crisis en bezuinigingen en met naderende verkiezingen van overblijft. Vossensteyn is daarover optimistisch. `De commissie is gevraagd richting te geven en ook een nieuw kabinet moet weten waar het heen moet met het hoger onderwijs. Wat dat betreft verandert er niet veel. Als we willen dat kennis in Nederland economische slagader nummer 1 is, is het bovendien zeer onzinnig en kortzichtig daar op te bezuinigen. Alle rapporten wijzen uit dat als je investeert in hoger onderwijs, dat altijd rendeert.'
![]() |
UT-medewerker Hans Vossensteyn is een van de schrijvers van het Veerman-rapport. (Foto: Gijs van Ouwerkerk) |