Ruim twee jaar geleden kwam Apple met de zogenaamde iPodsok op de mark. De oma van een vriend bleek zo'n sokje echter ook zelf heel gemakkelijk te kunnen breien. En dat bracht Derk en Marthijn weer op het idee om het product zelf op de markt te brengen, als gadget voor mobiele telefoons, iPhones, iPods en PDA's. In twee jaar tijd zijn er via de website Zokje.nl 1200 gebreide zokjes verkocht. `We hebben een team van zo'n 25 breiende oma's', vertelt Derk. `Dat zijn natuurlijk niet allemaal échte oma's - mijn moeder breit bijvoorbeeld ook wel eens - maar het zijn mensen die het gewoon leuk vinden om dit product voor ons te breien. Sterker nog, we krijgen zelfs wel eens anoniem wat opgestuurd voor de verkoop.'
Zokje.nl werkt heel simpel. Via de website kun je een bestaand zokje - voor 10 of 15 euro - uitzoeken en bestellen. Ze zijn er in allerlei soorten en maten, van knalroze tot felgeel, gestreept of met stippen en al dan niet voorzien van de nodige versieringen en frutsels. Ook is het mogelijk om er eentje geheel naar eigen smaak samen te stellen. Op verzoek wordt dan dus gebreid. Na betaling krijg je het zokje thuisgestuurd.
`De eerste zestig zokjes gingen heel hard. In ieder geval vonden we dat toen zo'n succes dat we besloten om er serieus mee door te gaan. Vorig jaar stonden we met een interview in het vrouwenblad Flair. Toen verkochten we binnen één week 150 stuks. Een mega-succes, daarom zoeken we ook graag de publiciteit op', vertelt Derk. `Voor 2010 hebben we namelijk een aantal doelstellingen. Zo willen we minimaal 1000 zokjes verkopen om vier waterputten voor Afrika te kunnen aanschaffen.'
Rijk zullen de studenten dus niet gaan worden van hun bedrijf, de opbrengst gaat in zijn geheel naar goede doelen. Derk: `Die keuze hebben we direct in het begin gemaakt. De allereerste breiende oma doneerde ook veel aan goede doelen, zo is het een beetje gekomen. Bovendien zien wij Zokje.nl vooral als een interessant en leuk leerproces tijdens onze studie. Want hoe werkt dat eigenlijk, zo'n bedrijfje opzetten? Hoe doe je dat met reclame?'.
De goede doelen zijn vooral doelen in Afrika. `Dat is ook een beetje toevallig zo gelopen. Een van onze eerste projecten was een gehandicaptenschool in Zimbabwe, daarna kwamen er steeds meer kleine non-profit stichtingen bij die zich richten op ontwikkelingswerk in Afrika. Al hebben we ooit ook wel eens iets gedaan in India. Elke stichting die we benaderen stellen we dezelfde vraag: wat kunnen jullie doen met 250 euro? Soms gaat het om de aanschaf van lesmateriaal, een waterpomp, zaden of bijvoorbeeld een geit. Een duidelijk resultaat vinden wij wel belangrijk. Vaak krijgen we achteraf een foto of videoverslag, dat is dan wel heel erg leuk.' Derk vindt het dan ook fantastisch om te zien hoe je eigenlijk met maar een klein beetje werk toch een hoop kunt bereiken. `Dat geeft wel voldoening ja.'
De student industrieel ontwerpen is net aan het afstuderen van zijn master begonnen. Tot dusver zegt hij zijn werkzaamheden voor Zokje.nl prima te kunnen combineren met zijn studie. `Gelukkig worden we door veel mensen ondersteund. Zo houdt mijn broer zich bezig met de database en zijn er ook vrienden die helpen met bijvoorbeeld het maken van foto's voor de website. Als ik straks klaar ben met mijn studie, wil ik Zokje.nl zeker blijven voortzetten. Zolang Martijn en ik het leuk vinden tenminste.'
Momenteel bekijkt het tweetal vooral hoe ze meer publiciteit kunnen generen. De doelstelling van 2010 - de verkoop van 1000 zokjes - willen ze per se halen. Derk: `Het zou bijvoorbeeld gaaf zijn als een bekende Nederlander opeens met een zokje van ons te zien is. Bert Koenders, de minister van ontwikkelingssamenwerking? Ja, daar heb ik ook wel eens over nagedacht. Misschien moet ik hem maar gewoon eens wat opsturen.'
![]() |
Foto: Gijs van Ouwerkerk |
De zokjes zijn nu ook te koop bij Xando, een Apple-store, in winkelcentrum De Klanderij in Enschede.