Zijn eerste triatlon liep hij in 2008 en al een jaar later brak Jan Roelf Heerssema definitief door. In 2009 boekte hij het ene succes na het andere. Inmiddels hoort hij bij de rapste triatleten uit de regio.
Heerssema werd in 2007 lid van de Drienerlose atletiekvereniging Aloha. Om zijn fysieke grenzen te verkennen, en vanwege het man tot man gevecht in de wedstrijden. Krap drie jaar later droomt de boerenzoon uit Groningen van deelname aan 's werelds meest prestigieuze triatlon, de Ironman van Hawaï
Vorig jaar was de oogsttijd, met meerdere zeges en goede prestaties in binnen- en buitenland. `Mijn mooiste prestatie? Ik denk de triatlon van Alpe d' Huez. Voor velen misschien alleen bekend van de Tour de France, maar het is ook een grote triatlonwedstrijd. In de beklimming van de alp en in de kilometers voor de berg moest ik maar drie minuten toegeven op de Europees kampioen. Dat verraste me.'
En daar bleef het niet bij in 2009. Heerssema werd 31ste op het NK van de Olympische afstand - 1500 meter zwemmen, 40 km fietsen en 10 km lopen - en won de triatlon van Ten Boer. De atleet hield in 2009 de eer van de vereniging vaker hoog. En zijn plafond is nog niet in zicht. `Als triatleet bereik je pas na je dertigste je top', zegt hij, `en aangezien ik net begonnen ben kan ik nog wel even mee.'
Uiteindelijk moeten al die wedstrijden en trainingsuren straks uitmonden in deelname aan de hele triatlon in Hawaï. Een droom die hij koestert, maar die ook nog ver weg is. `Tot dusver', zegt de atleet, `deed ik alleen kwart triatlons. Dit jaar doe ik voor het eerst een halve. Een hele wedstrijd is nog ver weg. Maar als het er dan toch van komt, doe dan maar de Iron Man in Hawaï. Lijkt me he-le-maal het einde.'
Op de landelijke lijst van beste triatleten neemt Heerssema de 69ste plaats in. Zijn persoonlijk record op de Olympische afstand staat op twee uur, drie minuten en 43 seconden. Doel is een tijd onder de twee uur en daarmee zou hij op genoemde lijst een plaats of dertig stijgen. Die tijdwinst wil hij vooral boeken bij het zwemmen. Nu niet zijn sterkste onderdeel. `Als ik iets eerder dat water uit zou kunnen komen, dan pak ik daarna veel winst. Ik verlies daar te veel terrein.'
Trainen, trainen en nog eens trainen. Op weg naar de lente met een overvolle triatlonkalender. Dan wil de atleet uit Enschede klaar zijn. De winter is niet zijn ding. Heerssema: `Hoewel mijn moeder uit Friesland komt, ben ik geen goede schaatser. Ik heb wel veel bewondering voor schaatsers die een lange tocht kunnen schaatsen. Mocht er een Elfstedentocht komen dan sta ik langs de kant om de deelnemers aan te moedigen. Zeker weten.'
Heerssema traint `s winters veel binnen. Zwemmen en op de hometrainer. `Triatleten zijn over het algemeen graag buiten. Dat is ook de reden waarom je voor deze sport kiest. Nu in de sneeuw train ik veel op de mountainbike. Is ook mooi.' De rappe atleet is ook kandidaat voor het UT-team dat mee doet aan de Batavierenrace. Althans, mocht hij zich kwalificeren. `De afstanden van de Bata zijn voor mij eigenlijk net iets te kort', legt hij uit, `het wordt nog een forse kluif om me te plaatsen. Het zou mooi zijn, maar als het niet lukt dan loop ik mee met mijn team van Aloha. Dat is ook een snelle ploeg met meestal een klassering bij de eerste vijftien.'
Het feit dat Heerssema studeert op Saxion en niet op de UT maakt de Bata voor hem niet minder populair. `Nee hoor. Die estafette is en blijft een fenomeen. Ook bij ons op school. Dat nachtelijke gescheur in die busjes. Heerlijk, en echt iets om naar uit te kijken dit jaar.'
| Jan Roelf Heerssema: `In de beklimming van de Alpe d'Huez moest ik maar drie minuten toegeven op de Europees kampioen. Dat verraste me.' (Foto: Gijs van Ouwerkerk) |