Het werkstuk staat nokvol met allerlei maatregelen, activiteiten, plannen en opties. Een willekeurige greep daaruit: de minor blijft in zijn huidige vorm bestaan, maar zou in combinatie met de bestaande keuzeruimte te gebruiken zijn als mogelijkheid om één semester in het buitenland door te brengen; er komt een pilot waarin de haalbaarheid van een honours track voor de beste studenten wordt bekeken; het Sakai framework als vervanger van Teletop wordt op zijn merites beken; er komen wellicht meerdere instroommomenten voor enkele masters, alsmede gevarieerdere onderwijsvormen en wijzen van tentamineren. Daarbij kan ICT een grote rol spelen. Het CvB denkt ook aan een digitaal portfolio dat de ontwikkeling van de student en zijn of haar productie bijhoudt. Bij dit alles is een breed kwaliteitszorgsysteem nodig, mede met het oog op een toekomstig systeem van instellingsaccreditatie. Het college van bestuur benadrukt hierbij wel dat de docent, mits `bevlogen', onmisbaar is voor de kwaliteit van het onderwijs.
In de nota wordt het huidige onderwijsbestel nauwkeurig tegen het licht gehouden: veel zaken functioneren naar behoren, andere facetten behoeven dringend verbetering. Per saldo is er een kwaliteitsslag nodig, want in het Instellingsplan heet het dat de UT streeft naar excellent onderwijs. Dat is ambitieuzer dan het begrip `uitstekend' in vorige edities van het Plan. De UT wil groeien naar tienduizend studenten en de concurrentie van een toenemend aantal andere onderwijsaanbieders het hoofd bieden. Het rendement van de bacheloropleiding moet naar 75%, dat van de masters naar 90%.
Het vertrekpunt van de nota wordt gevormd door de impact van het bachelor-mastersysteem op het onderwijs in Europa. Het ideaalplaatje is dat afgestudeerde bachelors met het juiste pakket van heinde en verre naadloos hun master in Twente kunnen gaan doen. Volgens de nota zal de studentenpopulatie op de campus steeds internationaler worden. De UT zal daar adequaat op moeten inspelen met flexibel onderwijs, deels op afstand, deels in interactie tussen docent en student.
Hoewel de haalbaarheid nog moet worden onderzocht, streeft het CvB naar meerdere brede bachelors, het liefst onder te brengen in een University College. Verder wordt gewerkt aan de realisatie van zes gemeenschappelijke 3TU-researchmasters die de opmaat kunnen vormen naar een versneld promotietraject.
Nieuw is ook het streven van het CvB om de rang van universitair hoofddocent open te stellen voor `excellente' ud's. Faculteiten wordt gevraagd voorstellen te doen om deeltaken van docenten te laten verrichten door student-assistenten. Er moet ook intensiever worden samengewerkt met de universiteiten van Wageningen, Groningen, Nijmegen en het HBO. De UT en Saxion zouden zich gezamenlijk kunnen presenteren naar aspirant-studenten uit de regio. `Als één loket met twee sets producten'.
NOTA, zie ook elders in het UT-Nieuws