Opmerkelijk

| Redactie

Na het eten van (veel) chocola reageren onze hersenen op het gevoel van verzadiging. We hebben geen zin meer in chocola. Paul Smeets ontdekte echter dat dit gevoel van verzadiging in mannen- en vrouwenhersenen op een andere plaats in het brein zit. De hersenen van mannen en vrouwen reageren verschillend op het eten van grote hoeveelheden chocola. Na het eten van veel chocola worden bij mannen die

Na het eten van (veel) chocola reageren onze hersenen op het gevoel van verzadiging. We hebben geen zin meer in chocola. Paul Smeets ontdekte echter dat dit gevoel van verzadiging in mannen- en vrouwenhersenen op een andere plaats in het brein zit.

De hersenen van mannen en vrouwen reageren verschillend op het eten van grote hoeveelheden chocola. Na het eten van veel chocola worden bij mannen die chocola proeven andere gebieden actief dan bij vrouwen. Dat ontdekte bioloog en voedingsonderzoeker Paul Smeets in zijn MRI-onderzoek dat hij verrichtte aan het UMC Utrecht. In het onderzoek kregen twaalf mannen en twaalf vrouwen na een nacht vasten zoveel stukken chocolade te eten als ze op konden. Om te testen hoeveel zin in chocolade de proefpersonen hadden, kregen ze voor en na het chocoladeontbijt chocolademelk te proeven. Met een MRI-scanner bepaalde Smeets ondertussen de hersenactiviteit. Hoewel ons brein sowieso reageert op de verzadiging na het eten van chocola, blijken vrouwenbreinen ánders te reageren dan mannenhersenen. Alle proefpersonen reageerden anders op de chocolademelk na het eten van de chocola dan ervoor, maar bij mannen en vrouwen reageerden andere hersengebieden. Dat betekent dat het gevoel van verzadiging zichtbaar te maken is in de hersenen, en dat mannen en vrouwen verschillend omgaan met verzadiging. Het onderzoek kan van belang zijn voor het bedenken van voedingsmiddelen die wel een verzadigingsgevoel opwekken maar slechts weinig calorieën bevatten. Die zouden mogelijk verschillend kunnen zijn voor mannen en vrouwen.

(Bron:www.kennislink.nl)

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.