Uit het lood

| Redactie

Deze week debatteert de Eerste Kamer over de privatisering van Schiphol. Het kabinet voert als belangrijkste argumenten aan dat privatise­ring de staat geld opbrengt en dat het leidt tot een efficiëntere bedrijfsvoe­ring. Dat geeft te denken. Als een efficiëntie-stap zo evident is, dan kan de overheid die ook gewoon zelf doorvoeren. Dan brengt een latere verkoop meer op. De private aandeelhouders mogen straks immers niets doen wat de overheid nu ook niet mag. Of meent het kabinet dat de capaciteiten van zijn topambte­naren beperkt zijn? Nu privatiseren is dan een zwaktebod, op kosten van de schatkist. Een eenmalige afschrijving van bestuurlijk onvermo­gen. De Senaat zal deze week beantwoord moeten zien te krijgen waar volgens het kabinet die tekortkomingen liggen.

Hinken

Misschien helpt het als we Schiphol vergelijken met die andere actuele zaak van nationaal belang: het Nederlands elftal. Dat is volledig privaat. En dat is te merken. Zelden zijn er Kamervragen over de samenstelling van de selectie, het salaris van de bondscoach, of de temperatuur van de dou­ches. Daar valt electoraal namelijk niet mee te scoren. De kiezer begrijpt donders goed dat de politiek daar niet over gaat. Die duidelijkheid is essen­tieel. Kijk maar naar die halfwas privatisering van de spoorwegen. De ns-directie is voortdurend bezig met het najagen van populistische onzinnormen opgelegd door Den Haag, terwijl Van Basten ongestoord het best mogelijke elftal op het veld kan zetten. Publiek, dus politiek, maalt niet om kwaliteit. Kalou had gewoon een paspoort gekregen als Verdonk dat stemmen had opgeleverd. En gemakkelijk inhakend op een volksgericht was Van Persie nooit geselecteerd als de politiek het voor het zeggen had. Onder Van Basten bewijst hij zich juist de beste op het veld. Lesje voor Den Haag: een goed bestuurder laat het regeren niet over aan het volk.

Oranje, maar ook Argentinië, zijn succesvol omdat ze het resultaat zijn van één heldere visie. Politiek daarentegen kent louter compromissen. En dergelijk gehink op twee gedachten leidt tot struikelpartijen. Dan worden oude toppers als Davids wel geselecteerd, waarna ze de sfeer verpesten omdat ze mokkend op de bank zitten ten faveure van betere jonkies. Of ze spelen daarom toch. Zie Frankrijk. Zie Brazilië. Lesje twee: durf te kiezen. Schiphol dreigt zo'n zelfde heilloos compromis te worden. De meest efficiënte vliegvelden ter wereld zijn òf volledig publiek, òf volledig privaat. Het kabinet stuurt onder druk van de Tweede Kamer echter aan op de middenweg: een gedeeltelijke privatisering. Dat is Van Nistelrooy en Huntelaar samen in de spits. Van Basten schudt meewarig het hoofd.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.