Van pop-art heeft iedereen wel eens gehoord, de naam bio-art zal minder naamsbekendheid hebben. Kunstenaar Adam Zaretsky gaf in Leiden een practicum bacterie-schilderen op een symposium over kunst en wetenschap. Mare schrijft erover. `It's alive!' Kunstenaar Adam Zaretsky houdt een glazen ovenschaal tegen het licht. Om hem heen staat een groepje kunsthistorici, kunstenaars en biochemici. Op de bodem van de schaal bevinden zich enkele koloniën E.coli-bacteriën in verschillende kleuren. Een weeë walm stijgt op van de krioelende, genetische gemanipuleerde bacteriën. De stinkende ovenschaal is bio-art, kunst met als onderwerp leven, cellen en organismen. Een schokkende ervaring, oordeelden zowel wetenschappers als leken, vertelt Maarten de Smit, onderzoeker bij de groep Biofysische organische chemie. Zelf werd hij gekoppeld aan een studente kunstgeschiedenis. `Voor mij was het bijvoorbeeld gek om verschillende soorten bacteriën door elkaar te roeren. Dat is strijdig met wat je normaal probeert: juist zo zuiver mogelijke kolonies te krijgen.' Een kunstenaar die ook meedeed was `helemaal van slag' toen hij merkte dat hij moest werken met `verf' die pas een etmaal later zijn kleur zou prijsgeven.
Niet-funtionerende Delftse bouwkundestudenten hebben nu een uitstekend excuus: hun gebouw ligt, volgens feng shui-consulente Lilian Wormser op de Evil Line. `Dat is een hele nare energielijn', zegt ze in Delta. Nooit eerder in haar loopbaan had de consulente een gebouw betreden met zo'n negatieve energielijn. Het gevolg? Vruchteloze brainstormsessies, oeverloze gesprekken en mislukte afstudeeropdrachten. Een oplossing biedt Jomanda, pardon Lilian, niet.
In Erasmus Magazine een verhaal over vier Rotterdamse bedrijfskundestudenten die met hun onderzoek een wel heel listige prijs hebben gewonnen. Het komende half jaar krijgen ze ieder drie bussen Pringles per week. In totaal kost het geintje moederbedrijf Proctor & Gamble 312 bussen chips. De studenten kregen de opdracht door middel van enquêtes en interviews grondig marktonderzoek te doen naar de marktpositie van Pringles en een ideaal nieuw product te ontwerpen, waarvoor ook een prototype ingeleverd diende te worden. Dit jaar namen 194 teams deel.