Gosselt voerde zijn onderzoek uit in opdracht van de Stichting Alcohol Preventie (STAP), en liet zogenaamde mysteryshoppers supermarkten en slijterijen bezoeken. `STAP heeft contact met scholen door heel Nederland, zo kwamen we aan voldoende scholieren om aan ons onderzoek mee te doen.' Jongens en meisjes van vijftien probeerden bier en Breezer te kopen, zeventienjarigen werden voor sterke drank op pad gestuurd. Het lukte de jongeren in 86 procent van de gevallen om alcohol te kopen, terwijl dat gezien hun leeftijd volgens de Drank-en Horecawet niet is toegestaan. Opvallend was dat meisjes de drank nog makkelijker meekregen dan jongens.
De verkopers gingen dus massaal de fout in. Gosselt: `We hadden voor het onderzoek expres jongeren geselecteerd die er niet ouder uitzien dan hun leeftijd, dus de verkopers hadden toch op zijn minst twijfels moeten hebben. Bij één op de zeven aankopen werd trouwens wel om een leeftijdsdocument gevraagd, maar vreemd genoeg kregen onze mysteryshoppers hun drank dan vaak alsnog mee.'
Gosselt vertelt dat het protocol voor het soort onderzoek dat hij heeft gedaan, voorschrijft dat de jongelui de drank niet echt mogen kopen. Daarom moesten ze, nadat het product op de kassa was aangeslagen, zeggen dat ze niet genoeg geld bij zich hadden. `Gek genoeg boden omstanders dan vaak aan om te betalen, of waren de verkopers bereid iets in prijs te zakken!' zegt de student.
Hij oogstte veel media-aandacht met zijn onderzoeksresultaten. Actualiteitenprogramma Netwerk wijdde een uitzending aan het onderwerp, er waren radio-interviews en de TCW'er stond in diverse kranten. `Wanneer het over jongeren en alcohol gaat is de pers altijd erg geïnteresseerd', verklaart Gosselt. `En in dit geval zijn het ook nog eens keiharde, duidelijke cijfers. Die aandacht is erg leuk, ik sta niet iedere dag voor de camera.'