Problemen KidsConcern treffen `UT-ouders'

| Redactie

Enkele tientallen UT-ouders worden de dupe van de problemen bij kinderopvangbemiddelaar KidsConcern, verwacht Kas de Vries, directeur PA&O van de UT. KidsConcern bevindt zich in financieel zwaar weer en heeft fikse betalingsachterstanden bij zowel ouders als kinderopvangorganisaties.


KidsConcern, een soort makelaar op het gebied van kinderopvang, verzorgde voor de UT de betalingen van de werkgeversbijdrage aan de ouders. Omdat de universiteit van deze zogenaamde declaratiemodule gebruik maakte en niet van de full-service module valt de schade hier relatief mee. Toch kan het ouders enige tientjes tot enkele honderden euro's gaan kosten. In totaal maakt de UT maandelijks zo'n vijftienduizend euro over naar de ouders van 250 kinderen.

De malaise bij KidsConcern had echter veel grotere gevolgen kunnen hebben. Voor veel bedrijven regelt KidsConcern alles, ook de betalingen aan de kinderopvang. In dat geval zouden ouders met een dubbele strop hebben gezeten. Immers, ouders betalen hun deel van de kosten wel aan KidsConcern, maar laatstgenoemde niet aan de kinderopvang. De ouders blijven echter wel verantwoordelijk voor het betalen van de rekening, waardoor ze met dubbele kosten komen te zitten.

Al sinds het begin van het jaar waren er twijfels over de werkwijze van de `kinderopvangmakelaar'. Het regende klachten, vertelt De Vries. `Veel mensen kregen die werkgeversbijdrage niet uitbetaald en uiteindelijk hebben we KidsConcern officieel in gebreke gesteld. We hebben daarna nog een gesprek gehad met vertegenwoordigers van dat bedrijf. Zij legden uit dat ze problemen hadden met het nieuwe stelsel en zegden toe dat die snel verholpen zouden worden.' Er verbeterde echter weinig. Een faillissement kon door ingrijpen van de Stichting Kinderopvang Humanitas ternauwernood voorkomen worden. `Toen hebben we de overeenkomst met KidsConcern per 1 oktober beëindigd en besloten de administratie van de kinderopvang zelf uit te gaan voeren.'

Tot 1 oktober verliep de uitbetaling van de werkgeverspremie echter via KidsConcern en volgens De Vries heeft KidsConcern in de periode juli - september 2005 niet alle medewerkers van de UT het bedrag uitgekeerd waar ze recht op hadden. Mocht er bij KidsConcern niets meer te halen zijn, dan komt de UT in beeld. `We gaan niet zomaar de vorderingen op KidsConcern overnemen', zegt De Vries. `We moeten eerst maar even wachten hoe het afloopt. Maar als het niet lukt, dan zullen we een passende oplossing aanbieden.'

Personeelszaken kreeg op maandagochtend, de dag dat de problemen bij KidsConcern aan het licht kwamen, meer dan dertig telefoontjes naar aanleiding van de berichtgeving. `We hebben ze geadviseerd: kijk of je je geld gehad hebt. Als die werkgeversbijdrage niet is gestort, laat ons dat dan weten. Het is ook ons probleem, wij hebben KidsConcern immers als tussenpersoon ingehuurd.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.