Ruben Heerdink (21) kwam tijdens een saai college met het idee voor de mobiele weblogs. `Ik zat half te slapen en toen ik wakker werd, was het idee geboren. Zo werd dat college toch nog een goede tijdsbesteding,' grapt de vierdejaars bedrijfsinformatietechnologie. Samen met derdejaars studiegenoot Kelvin Divendal (20) werkte hij het plan uit.
Kelvin weet in een paar woorden uit te leggen wat je met Xanco kunt: `Een online fotodagboek maken dat je bijhoudt met je mobiele telefoon.' Helemaal nieuw is de dienst niet. `In Amerika heb je al soortgelijke websites, en in Nederland bestaat moblog.nl. Maar moblog is veel minder leuk, omdat je daar geen aparte pagina voor jezelf krijgt; je foto verdwijnt tussen duizenden andere plaatjes.'
De naam Xanco slaat nergens op, maar toch is hij bewust gekozen. `We wilden maximaal vijf tekens, die makkelijk in te typen zijn. Bovendien klinkt Xanco wel leuk, je onthoudt het makkelijk,' legt Ruben uit.
De makers noemen de dagboeken geen weblogs, maar spreken liever van `lifelogs'. `Het is een registratie van je leven, die live op internet wordt gezet,' vertelt Kelvin. Ruben: `Veel mensen maken foto's met hun gsm, maar kijken daar nooit meer naar. En dus is het erg leuk om via ons je foto's met anderen te delen. Bezoekers van de site kunnen de foto's beoordelen en becommentariëren.' Volgens de makers is het sowieso leuk om te zien wat andere mensen in hun vrije tijd doen. `En het is grappig om na een avondje stappen te kijken of en hoe je op de foto bent gezet.'
Om Xanco te gebruiken dien je je eerst gratis te registeren. Vervolgens kun je met je mobieltje foto's versturen naar een afgesproken adres. Dan komt je foto met toelichting binnen een paar seconden op jouw persoonlijke site te staan, en kan de hele wereld deze bekijken en becommentariëren.
Momenteel hebben zestig mensen een lifelog gestart, en trekt de site zo'n driehonderd bezoekers per dag. `Er is sowieso een markt voor ons', weten de makers. `Gewone weblogs beginnen al bijna uit te raken, en dan is dit een goede opvolger.' Het tweetal richt zich met z'n site op mensen tussen de zestien en vijfendertig. `Vooral studenten zijn interessant, die hebben hippe mobieltjes, tijd genoeg en maken ook nog eens veel mee.' Zo zijn op xanco.com foto's te zien van de tentamenzaal, van verjaardagsfeestjes en zijn er groepslogs van bijvoorbeeld de borrelcommissie van Inter-Actief. In een groepslog worden de foto's van verschillende mensen op één pagina gezet. `Leuk om te hebben met je dispuut, je huis, je vereniging of een commissie.'
Kelvin en Ruben maakten de site vooral voor hun eigen plezier, maar hopen er op termijn ook aan te gaan verdienen. `Het is binnenkort mogelijk om de foto's van xanco.com af te laten drukken op allerlei materialen zoals t-shirts en koffiemokken. En daar willen we een kleine winstmarge op pakken.' Volgens Kelvin is er zeker behoefte aan zo'n service. `Ik wil best een beker hebben met een foto van een zatte Ruben.'
Ruben Heerdink (links) en Kelvin Divendal zetten elkaar met hun gsm op de foto