`Met ongeveer veertig medewerkers hebben we de voorstellen besproken,' vertelt de decaan Hubert Coonen. `We kiezen bewust voor aanwezigheid van alle partijen zodat iedereen de aangekondigde wijzigingen uit eerste hand verneemt.'
Wat gaat er precies veranderen?
`Allereerst is besloten de bestaande afdeling communicatiewetenschap opnieuw in te richten. Deze wordt opgesplitst in vier nieuwe afdelingen: communicatie en ICT (CI), communicatie en psychologie (CP), marketingcommunicatie en consumentenpsychologie (MC) en technische communicatie (TC). Bij de afdeling onderwijsorganisatie en -management (O&M) wordt arbeids- en organisatiepsychologie afgesplitst in een zelfstandige afdeling, waaraan de problematiek van HRD [human resource development] wordt toegevoegd.' De afdeling O&M zal de samenwerking met de afdeling onderzoeksmethodologie, meetmethoden en data-analyse intensiveren op het gebied van onderwijskwaliteit, onderwijseffectiviteit en assessment(technologie). De leerstoel curriculumontwerp en -implementatie (C&I)) krijgt een nieuw profiel, waarin ook e-learning en corporate learning een plaats krijgen. Het nieuwe profiel zal richting school design and innovation gaan. De afdeling instructietechnologie (IST) en de afdeling psychologische functieleer en ergonomie (PFE) blijven ongewijzigd, net als de afdeling wijsbegeerte. De invoering van de nieuwe afdelingsstructuur en de definitieve naamgeving ervan heeft in de loop van 2006 plaats. Ook de ontwikkeling van de lerarenopleiding ELAN wordt dan in de strategie en besluitvorming betrokken.
Daarnaast ondergaat de vergadervorm van het faculteitsbestuur een verandering. Decaan Coonen: `Aanvankelijk hadden we drie zogenaamde beraadinstrumenten. Het managementteam bestaande uit afdelingshoofden en decaan overlegden met elkaar. Daarnaast hadden we periodiek een strategische bijeenkomst én nog een overleg met de Kamer van Hoogleraren. Drie bijeenkomsten met veel overlappingen. Die hebben we geïntegreerd. Alle betrokkenen overleggen nu drie keer per jaar intensief over de strategie en kwaliteit van de faculteit Gedragswetenschappen. Hiermee maken we dus een efficiëntieslag. Bij deze inhoudelijke strategiedebatten worden stafmedewerkers, faculteitsraad en vertegenwoordigers van studenten altijd als waarnemer uitgenodigd. De interne informatiestructuur wordt herzien, zodat iedereen die dat wil van alle relevante interne en externe ontwikkelingen op de hoogte kan zijn'.
Behalve nieuw gelanceerde afdelingen en overlegstructuren, streeft de faculteit GW meer samenwerking na tussen de drie bacheloropleidingen met de masters psychologie, educational design, management en media, en toegepaste communicatiewetenschap. Coonen: `Hoogleraren voeren met elkaar overleg om te bespreken op welke punten samenhang bestaat en verbinding kan worden gemaakt binnen en tussen de drie opleidingen. Dat geldt ook voor het onderzoek. Zowel het onderwijs als het onderzoek moet vorm krijgen vanuit een heldere en samenhangende visie die uitnodigt en inspireert tot samenwerking', aldus de decaan.
In dat verband heeft Coonen de afdelingen uitgenodigd verder na te denken over de wederzijdse inhoudelijke kruisbestuiving tussen de technologische wetenschappen en de gedragswetenschappen en dit in de verschillende afdelingsprofielen tot uitdrukking te brengen. `Dit krijgt gestaag vorm. Met name op onderzoeksgebied waarbij de faculteit een eigen gedragswetenschappelijke inbreng geeft aan bijvoorbeeld de (bio)medische technologie, aan de technische communicatie- en informatiewetenschappen, en aan de bedrijfs- en bestuurswetenschappen.' De disciplines van Gedragswetenschappen worden op meerdere onderzoeksinstituten van de UT meer en meer zichtbaar. De strategiedag werd in informele sfeer afgesloten in aanwezigheid van voorzitter Flierman en rector magnificus Zijm.
De deelnemers aan de landdag bijeen voor het gebruikelijke statieportret