Swingen en scratchen in een feesttrein

| Redactie

Zilver en vijfentwintig horen bij elkaar. Dat dacht ook het event- en entertainbureau BV Jong Nederland. In samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen organiseerde het bureau het evenement Zilverrail: een koninklijke feestexpress die ter gelegenheid van het vijfentwintigjarige jubileum van Koningin Beatrix vorige week door heel Nederland denderde. Jongeren reisden gratis mee en konden deelnemen aan activiteiten in de trein en op perrons.


Afgelopen woensdag deed de trein station Enschede aan. Voor de 23-jarige Jorike Meyer een thuiswedstrijd. Als student toegepaste communicatiewetenschap loopt ze stage bij BV Jong Nederland en is ze nauw betrokken bij het feest in de trein.

`Dit is echt kicken hoor,' zegt Jorike. `Ik had nooit verwacht dat zilverrail zo'n succes zou worden toen ik in juli met mijn stage begon.' De premièrerit op 17 oktober was natuurlijk een droomstart. Prinses Máxima reisde mee van Utrecht naar Eindhoven en de pers vloog er bovenop. `We hebben echt veel aandacht in de media gehad,' vertelt Jorike, `en niet alleen tijdens het eerste traject.'

De in Hengelo opgegroeide studente heeft tijdens haar stage mee gewerkt aan het creëren van Zilverrails naamsbekendheid. `Ik was verantwoordelijk voor de communicatie met als hoofdtaken: websitebeheer, nieuwsbrieven, persberichten schrijven en contacten onderhouden met de pers.' Behalve eigen promotie heeft BV Jong Nederland hulp ingeschakeld van haar mediapartners. `3FM besteedde een week aandacht aan het evenement en in de Spits verscheen dagelijks een artikel.'

Jorike loopt stage bij BV Jong Nederland in het kader van haar bachelor-eindopdracht. De evenementenwereld ligt haar wel. `Ik heb ooit een symposium over de macht van de media georganiseerd. Ik ontdekte dat het geweldig is in een team samen te werken en van niets tot iets te komen.' Dat is ook het geval met Zilverrail. `Projectmatig werken, honderd procent geven tot aan de climax. Super,' lacht Jorike, terwijl ze het eerste themarijtuig binnengestapt: de Olympic Expierence van NOC*NSF. Twee jongens werken zich in het zweet. Ze roeien een wedstrijdje tegen elkaar. Zo is in elke wagon iets te beleven. Negen wagons met een eigen thema: muziek, sport, toekomst en lifestyle. Treinwagon Droom is omgetoverd tot tv-studio. Jongeren staan aan tafels druk te schrijven. De soap is nog niet af en de cliffhanger mogen ze zelf bedenken. Jorike: `Ik ben verbaasd over het enthousiasme en lef van de deelnemers. Zonder schroom staan ze voor de camera te acteren.' In de volgende coupé - Peace of Mind - krijgt iedereen een koptelefoon op. Organisatie War Child laat horen wat de kracht van muziek is. Als protestmiddel wanneer Sunday Bloody Sunday van U2 door de headsets klinkt of als bindingsmiddel tijdens de vogeltjesdans die iedereen vrolijk meedoet. `Muziek en jongeren werkt,' laat Jorike weten. `Het laatste rijtuig Beats Per Minute is erg populair. Jongeren maken in deze wagon radio met 3FM en ze leren de basisprincipes van het scratchen op de DJ School.'

Om jongeren maximaal te laten genieten duurt elk traject zo'n anderhalf uur. `Met rare bochtjes en routes heeft de NS dit mogelijk gemaakt.' In Borne maakt de feesttrein nog een stop. Jorike's vader stapt in. Samen reizen ze naar Enschede waar de party op het stationsplein

al is losgebarsten. Na anderhalf uur vertrekt de trein richting Zwolle. Jongensband Di-rect sluit de dag af met een optreden. Terwijl de jonge meiden zich opmaken voor een knallend eindconcert, bereidt Jorike zich voor op de volgende dag: de laatste en zeer bijzondere met Koningin Beatrix als gast.

De Zilverrail arriveert op station Enschede. Een thuiswedstrijd voor de studente toegepaste communicatiewetenschap (foto Arjan Reef).
De Zilverrail arriveert op station Enschede. Een thuiswedstrijd voor de studente toegepaste communicatiewetenschap (foto Arjan Reef).

Jorike leert zelf scratchen on the wheels of steel.
Jorike leert zelf scratchen on the wheels of steel.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.