`Dit is de zevende editie,' vertelt Gerard Jeurnink van de faculteit elektrotechniek, wiskunde en informatica en medeorganisator van het evenement. `Leerlingen van 5 vwo meldden zich in teams van vier klasgenoten aan. Dit jaar was het aantal zo groot, dat we tot onze spijt groepen moesten afbellen.'
In de zaal wordt gepuzzeld. Op tafel ligt een stuk touw. Er omheen zitten vier leerlingen die zich buigen over de opdracht: pak het koord met twee handen vast en leg er een knoop in zonder het touw los laten. Moedig begint een van de leerlingen. Helaas, de eerste poging mislukt. `UT-studenten bedenken de opdrachten,' vertelt Jeurnink. `In totaal zijn er tien puzzels. Teams hebben vijf minuten om tot de juiste oplossing te komen. Elk goed antwoord levert punten op.' De zogeheten rodedraadopdracht moet voorkomen dat snelle denkers tussendoor gaan duimendraaien. Jeurnink hierover:'Deelnemers worden uitgedaagd een zin te maken waarbij de eerste letters van elk woord het alfabet vormen.' Een beginnetje hebben de leerlingen van het Zyderzee College uit Emmeloord al gemaakt: alle blauwe clowns doen extra fanatieke gymoefeningen…..dan lopen ze vast. `Hoe verder ze komen, des te meer bonuspunten,' zegt Jeurnink.
Een echte wiskundeknobbel is niet nodig voor de estafette. `Van deelnemers wordt verwacht dat ze creatief te werk gaan en met elkaar overleggen. Het denkproces komt dan sterk naar voren: de probleemanalyse en de logische stappen naar de oplossing.' Met de estafette wil de faculteit EWI laten zien dat wiskunde niet saai is. `Serieus en fanatiek gaan de leerlingen de uitdaging aan. Dat is, evenals de hoge opkomst, goed om te zien,' aldus Jeunink.
Twee peinzende middelbare scholieren: hoe verdelen we het water volgens de aangegeven hoeveelheden in de koffiekannen? (Foto Maurits Diephuis)