BUSLIJN. Met een fikse knal reed de Enschedese wethouder Wim van Egmond, met een stadsbus van de TET, afgelopen maandag een slagboom om. Daarmee was de officiële opening van lijn 1 over de campus een feit.
Om het kwartier kan er nu met de bus van en naar het Enschedese stadscentrum en de wijk Stadsveld gereden worden, en dat lijkt een aanlokkelijk perspectief als over een paar maanden de OV-jaarkaart voor studenten ingevoerd wordt. Reden genoeg voor een aantal Twentse bestuurders om tijdens de opening proefballonnetjes op te laten over het vervoer in de regio. TET-topman Fokkinga beschouwde de nieuwe dienst als een sluitstuk van het openbaar vervoer naar de universiteit. De spitsbusdiensten richting Noord en Zuid Twente lopen nu al enkele maanden naar tevredenheid. Hij was ingenomen met de snelle en adequate wijze waarop de UT de nodige voorzieningen had aangebracht.
De TET houdt bussen achter de hand om de geschatte half miljoen extra reizigers na invoering van de studentenkaart op te vangen. Fokkinga had een aardig aanbod voor de personeelsleden van de UT in petto: een collectieve jaarkaart voor bus en trein. De universiteit is daarmee de eerste in de regio aan wie een dergelijk voorstel wordt gedaan. Welke kosten eraan verbonden waren bleef maandag nog onduidelijk.
De wethouder wilde haast maken met een gecoördineerd vervoersbeleid in de regio Hengelo/Enschede. Een samentrekking van de Enschedese en Hengelose TET onder één subsidieregime was voor hem één van de prioriteiten. Verder ondersteunde hij de initiatieven vanuit de UT. Daarmee doelde hij waarschijnlijk op de voorstellen die in het binnenkort te verschijnen structuurplan aan de orde komen.