Fantastisch
Een paar jaar later kwamen er in onze flat twee nieuwe eerstejaars wonen. Een Groningse en een Brabantse. Twee leuke meiden, maar het klikte niet tussen hen beiden. De noordzuidse spraakverwarring stond hun vriendschap in de weg. Als de Brabantse bijvoorbeeld had gekookt en daar werkelijk haar best op had gedaan, dan was het enige compliment van de Groningse: `t smak wel. Hoger reikt de lof in `t Noorden niet. Maar de Brabantse wou natuurlijk horen dat het fantastisch was. Grandioos. Voortreffelijk. Verrukkelijk. Ja, de zuidelijke woordenschat is rijkelijk getooid met pluimen die noordelingen alleen ironisch in reten plegen te steken. Dus als de Brabantse op haar beurt eens weer zei dat het eten fantastisch was, dan dacht de Groningse keukenprinses: Ach trut, neem je moeder in de maling.
Vanwaar deze inleiding? Het Centrum voor hoger onderwijs (Choice) heeft uitgezocht waar de beste docenten van Nederland werken. Choice laat hiertoe studenten middels enquêtes hun eigen docenten beoordelen. De uitkomst is opmerkelijk. Van de 10 studies met de beste docenten zitten er 6 beneden de Rijn, waarvan de beste in Maastricht. Terwijl de 10 studies met de slechtste docenten allemaal boven de Rijn zitten, met de slechtste in Groningen. Zijn de docenten in het Zuiden werkelijk zoveel beter dan die in het Noorden?
Dat zou natuurlijk kunnen. Maar ik vermoed dat hier toch eerder sprake is van een cultuurverschil dan van een kwaliteitskloof. De zuidelijke docenten zijn voornamelijk beoordeeld door zuidelijke studenten die een docent al snel "wel goed" vinden, terwijl de noordelijke docenten nooit beter dan dat kunnen scoren. Over één ding zijn de noordelijke en zuidelijke studenten het in elk geval eens: Die Maastrichtse docenten zijn fantastisch.
UT-studies komen op de lijstjes van Choice niet voor. Noch bij de beste docenten, noch bij de slechtste. Navraag leert dat de UT-studenten op hun enquête-formulieren voornamelijk "mwoh" hebben ingevuld. De onderzoekers wisten niet hoe ze die kwalificatie moesten interpreteren.