College geven is te leren

| Redactie

Op initiatief van de Digitale Universiteit werkt de UT samen met de Vrije Universiteit aan docenttrainingen. Onder het toeziend oog van vele camera's vond dinsdag een proefcollege plaats, gevolgd door een uitgebreide evaluatie. Doel was het in beeld brengen van de optimale manier van college geven.

Een opgeplakt papier met de tekst `Opnamen, stilte aub' onthult de activiteiten in het onderwijskundig centrum van ITBE. Docent Pascal Wilhelm, winnaar van de GW-onderwijsprijs, geeft voor zo'n vijftien studenten een voorbeeldcollege over ontwikkelingspsychologie. De camera's snorren en het publiek staat op scherp. Zelfs worden enkele vragen gesteld.

Na afloop van de korte les nemen de deskundigen de les uitgebreid door met de docent. Ook dit wordt door de camera's vastgelegd. Docent Wilhelm vindt het contact met de zaal erg belangrijk, en is over het algemeen blij met gestelde vragen. Maar soms zijn ze irritant. `Ik heb een hekel aan zogenaamde profileringvragen. Dat zijn vragen waarop geen antwoord wordt verwacht, maar die enkel worden gesteld om op te vallen.' Een typisch kenmerk van de meest excentrieke mensen, denkt hij. `De dag vóór de opnamen hebben de aanwezige studenten een workshop gehad waarin ze in bepaalde groepen werden ingedeeld,' vertelt Susan van Soest, namens ITBE betrokken bij het project. De meeste van deze zes zogenaamde dynamieken waren vertegenwoordigd, om na het college ook uitgebreid commentaar te geven. Alleen `dynamiek drie', die van de `nerds', was afwezig. Blijkbaar wilden zij niet dat hun collegegedrag door oefenende docenten wordt gebruikt.

Met het beeldmateriaal wordt een video gemaakt die beginnende docenten moet helpen bij het geven van college. `Ook sommige oudere docenten zouden zo'n cursus best goed kunnen gebruiken,' geeft Van Soest toe. `Helaas worden dit soort cursussen maar op sommige faculteiten gegeven, en zijn ze niet verplicht.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.