`Jongeren beginnen steeds vroeger met het drinken van alcohol. Blootstelling aan alcoholreclame speelt hierbij een belangrijke rol.' Dit zegt TCW-student Martijn Takens, die vrijdag 24 juni afstudeert op `Reclame is geduldig, jongeren zijn gevoelig'.
Takens hield enerzijds een zogenaamd bereiksonderzoek en stelde daarbij een rekenkundig model op, anderzijds maakte hij gebruik van een dagboekonderzoek onder veertien jongeren.
Daaruit blijkt dat jongeren gemiddeld met vijf tot negen alcoholreclames per week in aanraking komen, zoals tv, radio, billboards, abri's, bioscoopbezoek en een avondje stappen. Takens: `Uit de dagboekanalyse blijkt dat het aantal blootstellingen aan de reclame sterk stijgt tijdens het stappen. Meer onderzoek naar de blootstelling in het uitgaanscircuit is daarom wenselijk.' Ook actoren als internet, sponsoring, dagbladen en tijdschriften stellen jongeren bloot aan alcoholreclame.
Jongeren komen volgens Takens al op erg jonge leeftijd in aanraking met drank. `Uit de literatuur blijkt dat ze rond hun elfde jaar al beginnen met experimenteren. Uit mijn eigen onderzoek blijkt dat ze in de leeftijd van dertien en veertien al gemiddeld twee glazen alcohol in de week drinken. Hoe ouder, hoe meer er gedronken wordt: een vijftienjarige drinkt gemiddeld zes glazen en een zeventienjarige al zeven glazen alcohol in de week. De mogelijke invloed van reclame is dat jongeren zich aan de hand van het uitgestraalde imago en de reclameboodschap, willen profileren met een bepaalde drank. Vooral op jonge leeftijd vormen ze een mening over een merk of drank. Daar komt nog bij dat veel alcoholreclames vooral gericht zijn op plezier en sociale contacten. Negatieve gevolgen van alcohol zijn veel minder bekend bij jongeren,' aldus Takens.