Reorganisatie, punt van zorg

| Redactie

Barbara Mojet is universitair docent bij de vakgroep catalytic processes and materials van de faculteit TNW. Ze begint in september aan haar tweede termijn in de faculteitsraad. Het afgelopen jaar was ze voorzitter. De FR-verkiezingen van volgende week zijn bij TNW afgelast: bij de medewerkers waren er evenveel kandidaten als zetels en bij de studenten slechts vijf kandidaten voor zeven plaatsen.


Wat is je drijfveer?

`Een stukje persoonlijke interesse en ik vind het belangrijk om het enige inspraakorgaan dat we hebben te benutten. Lid van de FR zijn vind ik zinvol, al is het ook wel eens frustrerend en saai werk. Je merkt dat bestuurlijke processen langzaam gaan.'

Wordt er wel geluisterd naar een faculteitsraad?

`Jazeker, mits de raad zich actief opstelt en zich niet laat leiden door het managementteam. Als FR moet je weten waar je rechten liggen en daar het managementteam consequent aan helpen herinneren.'

Ga jij je ergens specifiek mee bezighouden?

`Ik heb me al ingezet om de communicatie tussen de FR en het managementteam te verbeteren. Het kostte heel wat moeite om iedereen te laten inzien dat we eigenlijk hetzelfde willen: een gezonde faculteit, met gezonde financiën, gezonde wetenschap en onderwijs. Toen dat inzicht er was, bracht dat direct lucht.'

Wat zijn het komende collegejaar de belangrijkste agendapunten?

`De reorganisatie van TNW. Die is vanuit financieel oogpunt natuurlijk erg belangrijk. Maar ook is er de vraag waar het zwaartepunt bij onderzoek wordt gecreëerd. Het is duidelijk dat niet alle onderzoeksgroepen gehandhaafd blijven. Een ernstige zaak. En hoe zit het met de opleidingen? Waar gaat dat naar toe?'

Waarom moeten medewerkers en studenten stemmen voor een faculteitsraad?

`Het is voor beide geledingen van belang dat ze zich realiseren dat de FR er is om inspraak te hebben in de processen van een faculteit. Voor studenten bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs- en examenregelingen. Daarnaast vind ik het voor studenten en medewerkers een onderdeel van hun academische houding. Je word geacht een kritische houding te ontwikkelen op een universiteit, dan laat je toch niet je stem liggen?'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.