Maarten Haagsma is derdejaars werktuigbouwkunde en kandidaat voor de faculteitsraad van CTW. Met twee andere WB'ers vormt hij de Lijst `WB'. De verkiezingsstrijd bij CTW wordt gevoerd door in totaal acht kandidaten die strijden om vijf studentzetels in de raad.
Haagsma heeft er al een bestuursjaar bij studievereniging Newton opzitten en is lid van de opleidingscommissie werktuigbouwkunde. Een goede bagage voor het FR-lidmaatschap lijkt hem dat. `Ik kan in elk geval een aantal lopende zaken zo oppakken omdat ik een aantal onderwerpen al in mijn vorige functies voorbij heb zien komen. De basis is er dus al: ik weet hoe het er aan toe gaat in een universiteit, wat de beste manier is om mensen te benaderen, hoe je snel hoofdzaken van bijzaken kunt onderscheiden.'
Volgens Haagsma heeft de raad zich de afgelopen jaren in zijn faculteit niet sterk geprofileerd. `Ik heb het gevoel dat de FR nu niet erg leeft bij de mensen. Formeel kan een faculteitsraad dan macht hebben, maar als de leden geen contact hebben met de basis, hebben ze geen invloed.' Dat moet dus anders, vindt Haagsma. De inhoudelijke communicatie tussen de raad en de (opleidings)commissies moet bijvoorbeeld beter, en de zichtbaarheid van de FR moet worden vergroot. `We krijgen nu een bijna hele nieuwe raad, dus het moet lukken om daar iets moois mee neer te zetten.'
CTW lijkt een van de weinige faculteiten te zijn die niet gebukt gaan onder zware financiële tekorten. Toch valt er het komend raadsjaar genoeg te doen, verwacht Haagsma. `Ook bij CTW zijn de nodige financiële problemen voorbijgekomen en staat het personeelsbeleid her en der onder druk. En we krijgen binnenkort een nieuwe decaan en een nieuwe bachelor-coördinator. Dat zal zeker allerlei verschuivingen met zich meebrengen die je als FR goed in de gaten moet houden.'
Een faculteitsraad is wel degelijk van belang voor studenten, stelt Haagsma. `Het is verschrikkelijk belangrijk dat studenten op dit niveau hun stem kunnen laten horen en niet de docenten maar hun gang laten gaan. Ik kan me heel goed voorstellen dat niet elke student zich in allerlei bestuurlijke dingen en onderwijskundige regelingen wil verdiepen. Maar zorg er dan wel voor dat je goed vertegenwoordigd wordt. En kies zorgvuldig door wie je vertegenwoordigd wilt worden.'